Harcz László: Az evolúció filozófiája-1. Kattintható Tartalomjegyzék, A teljes szöveg egyben

Archív, 2018. 05. 10., Harcz László: Az evolúció filozófiája - 1. kiadás

A vágyak és a beteljesülés A „könnyebb út” csábítása és a nehezebb, de helyes út felvállalása Erkölcsfilozófia, kultúrális evo...

2018. március 26., hétfő

Harcz László: Az evolúció filozófiája-1., 7. Fejezet: Platón idealizmusa és az evolúció filozófiája

 Szerintem Platón volt a legnagyobb zseni a filozófiában.
Hihetetlen népszerűségét gondolom, annak köszönheti, hogy megsejtette a filozófia, az emberi élet menete, az emberi élet célja és az evolúció közti összefüggéseket. És bár bizonyítékok nélkül, de a tüneteket, a felszínen látható jelenségeket tekintve szinte szabályszerűen leírta az ember, az emberi erkölcs, a lelkiismeret és az életfenntartó ösztönök hatásait, összefüggéseit, és mindez feltűnően egybecsengett, egybecseng a Platónt olvasó emberek és filozófusok tapasztalataival, és egyáltalán: jól tükrözi vissza mindazt, amit az ember az élet legfontosabb dolgairól tud, gondol, érez.
Zseniális módon meglátta a rendszert még abból a kevés támpontból is, amely az ő történelmi korszakában tudható volt, vagyis azokból a következtetésekből, általánosságokból, amelyeket az ő korszakában az emberi viselkedésből, gondolkodásból, cselekvésből, a történelmi tapasztalatokból és az emberi világ működéséből le lehetett vonni. Mindenkinél zseniálisabban meglátta a dolgokban a mintázatot, amely az intuitív gondolkodás alapja.
Platón rendszere annyira egybecseng az emberek tapasztalataival, a bennük keltett ösztönös késztetésekkel, hogy a világ nagyon könnyen el tudta fogadni Platónnak az ideákról, az idealizmusról alkotott rendszerét. Ha pedig az életünket ténylegesen irányító ösztönök hatásaival hozzuk kapcsolatba ezt a rendszert, vagyis mindazzal, amit érzünk a lélekkel, a lelkiismerettel, a jóval, a rosszal, és általában az élettel és az evolúcióval kapcsolatban, akkor megdöbbentő párhuzamokra derül fény.
Tekintsük át nagyon röviden a platóni idealizmus elméletét:
„A platóni „kétvilág-rendszer” képezi Platón munkássága, gondolkodása magvát.
A létezés világa adja az örök és változatlan mintákat, mely Platón elmélete szerint csupán a gondolkodásunkban létezik (valójában szerintem az ösztöneinkben, a génjeinkben, a DNS-ünkben!).
Innen származnak az eszményi minták, amelyek nem változnak az idő múlásával és a tökéletességet hordozzák magukban. A genetikai anyagunkban az évmilliárdok alatt felhalmozódott tapasztalat, tudás, célszerűség letisztult, lényegi elemei lényegében változatlanok, és az élet fennmaradása szempontjából a tökéletes megoldást jelentik, és ez teljesen egybevág a platóni tanítással.
Mivel a tudás csak változatlan dolgokkal kapcsolatban merülhet fel, az ideák egyértelműen a létezés világában lelhetők föl, míg a gyakorlatban az ideák mintájára megvalósult dolgok szükségképpen változnak, viszont általunk közvetlenül is észlelhetők.
A keletkezés világában az ideák adják a normákat, a rendezőelveket a valós utánzatok számára, amelyeket az ideák alapján valósítottak meg.
Ez utóbbiak érzékelhetők, de a megvalósításuk nem képes tökéletesen utánozni az eszmények minden tulajdonságát.
Érzékelhetők, mert az emberi élet során kapcsolatba kerülhetünk velük, és semmiképpen nem változatlanok, mert egy utánzat mindig magán viseli annak a hatását, kitartását, elkötelezettségét, világnézetét, aki a másolatot készíti”
Az az elmélet pedig (Az evolúció filozófiája), amellyel ezt a csodálatos platóni elméletet össze szeretném hasonlítani, nagyon röviden a következő:
„Az élet bármely formájánál a létfenntartó ösztönök legfőbb törekvése az, hogy maga az ÉLET  folytatódjék."
Ezt a létfenntartó ösztöneink, a gének, a DNS-állomány biztosítja.
Ezekben öröklődik át időtlen idők óta a következő generációra az élet fennmaradását biztosító információk tömege, a lelkiismeretünk nyilvánvalóan a genetikai anyagunkból  ered.
Annak érdekében, hogy az ösztönös kényszereinknek engedelmeskedjünk és végrehajtsuk a tennivalókat, amelyeket az ösztönös kényszereink ránk kényszerítenek, az evolúció létrehozta a vágyak rendszerét, és az ember számára a lelkiismeretet.
Ha felvállaljuk az élet fenntartásával kapcsolatos feladatoka még úgy is, abban az esetben is, ha ezek nehézségeket jelentenek, akkor az ösztöneink a legvonzóbb érzésekkel jutalmaznak minket, mint testi szinten az elégedettség, az élvezet, a kéj, az orgazmus; és lelki szinten az öröm, a boldogság, a mámoros boldogság, az extázis.
Ha pedig nem vállaljuk fel a helyes, de nehezebb utat, és inkább a könnyebb utat választjuk, akkor az ösztöneink elrettentő, bűntető érzéseket bocsájtanak ránk, mint a rossz lelkiismeret, a szorongás, a félelem, téboly, vagy akár olyan erős szenvedés, rettegés, mely a halálunkat okozza.
Ha a nehezebb, de helyes, hasznos utat választjuk, azt  erkölcsnek nevezzük, ha pedig engedünk a könnyebb út csábításának, avégett, hogy a jutalmazó érzéseket csaló módon, a nehézségeket kikerülve szerezzük meg, erkölcstelenségnek.
Ez az erkölcs lényege, a könnyebb út csábításának az elutasítása akkor is, ha ez a nehezebb.
A könnyebb utat a gyengébb jelleműek választják, azok, akik csak az evolúciós jutalmazó érzéseket akarják megszerezni, de nem vállalják fel azokat a feladatokat, nehézségeket, amelyek ezekhez az érzésekhez vezetnek, és inkább csalnak, hazudnak, képmutatóvá és önámítóvá válnak.
Ebből világosan látszik, hogy az erkölcs a létfenntartó ösztönök legfőbb segítője, minden embernél egyformán működik és egyforma kötelezettségeket ró mindenkire.
Ahogy Platón mondta, az "erkölcs isteni eredetű", vagyis olyan kötelezettség, amely minden emberre érvényes, és nem olyan kötelezettség-csomagocska, amelyet egyénekre vagy közösségekre igazítottak, mint a szabó a ruhát...
Mivel az „isten” szerintem az életfenntartó ösztöneinket, magát a lelkiismeretünket, annak intelmeit, iránymutatását jelenti,az isteni eredet evolúciós eredet, vagyis az életfenntartó ösztöneink szava hozzánk.
Az „egyéni vagy a közösségi erkölcs” evolúciós szempontból teljesen értelmetlen és értelmezhetetlen.
Egyéni erkölcs és közösségi erkölcs nem létezik, erkölcs csak egyfajta van: mindannyiunknak engedelmeskednünk kell az életet fenntartó ösztöneink parancsainak.
Az erkölcsösség mértéke nyilvánvalóan annak a mértéke, amennyire a lelkiismeretünk szavának engedelmeskedünk.
A lelkiismeret az élet-fenntartó ösztöneinkből ered, és emberi nyelven mondja meg nekünk, hogy mi a helyes, és mit kell tennünk egy adott helyzetben, és mivel az isteni parancsok tökéletesen megegyeznek a lelkiismeretünk utasításaival, láthatóan ugyanaz a funkciójuk és a működésmódjuk, így világosan látható, hogy Platón ugyanolyan módon gondolkodott az erkölcsről és a lelkiismeretről, mint ahogy azt én is leírtam az elméletemben.
Az erkölcsösségről szólva, Platón erkölcs-fogalma is "az isteni jó"-ként jelenik meg, amely szintén tökéletesen egybeesik az én nézeteimmel, mert nálam az isten a lelkiismeretnek felel meg, és mindkettő az erkölcs forrása.
A lelkiismeret tehát az evolúciós életfenntartó ösztöneink és az erkölcs szószólója.
Az erkölcseink az eszményekből és az evolúciós feladatokból megvalósítanak annyit, amennyit a lelkierőnk, a tisztességünk megenged, annyit, amennyit az emberségünk kiharcol számunkra.
A lelkiismeret és az általa közvetített ideák, eszmények adják a mércét ahhoz, hogy hogyan segíthetjük a leghatékonyabban az evolúciót, az élet fennmaradását. 
Ez tökéletesen egybeesik Platón tanaival, annak ellenére, hogy ő még nem ismerte a genetika és a többi mai tudomány eredményeit.
Az „erkölcsi jó” tehát minden embernél ugyanúgy alakul ki, azzal a megszorítással, hogy az „erkölcsi jó”-t az ateisták számára a lelkiismeret szava, a hívők számára (látszólag!) az „Isten igéje” (és persze a lelkiismeret szava!) testesíti meg, és az emberi erkölcsi gyengeség, esendőség mindkét esetben igyekszik megtalálni a kibúvókat a helyes, a nehezebb út teljesítésének a kötelezettsége alól, és az öncsalás-képmutatás segítségével meg is találja ezeket a kibúvókat - vagy legalábbis megtalálni véli...
Platónnál az ideák között a „jó” ideája áll az ideák rangsora elején, majd az erkölcsi értékek (szabadság, igazságosság, hazaszeretet, stb.) következnek, ezeket a matematikai fogalmak követik, és a végére maradnak a természetben megtalálható dolgok (tehén, kosár, kapa, bükkfa, stb.).
Nem nehéz felfedezni a párhuzamot az általam helyesnek tartott rendszerrel:
--- a jó, a jóság ideája ma is az erkölcsösség, az erkölcs fogalmának, eszményének felel meg;
--- az erkölcsi értékek ideái ma is ugyanúgy az erkölcsöt alkotó fogalmakat, értékeket jelentik;
--- a matematikai fogalmak ideái pedig a tudás, a tudomány tárgyait jelentik, amelyek manapság persze sokkal hosszabb felsorolást alkotnak;
--- a természetben megtalálható dolgok fogalmainak az ideái, ugyanúgy, mint a platóni értékrendben, ma is a sor végén helyezkednek el.
Platónnál is az értékrend elején az evolúció számára leghasznosabb, legfontosabb ideák helyezkedtek el, és ennek a hasznosságnak a csökkenésével csökkent a dolgoknak az értékrendi rangsorban elfoglalt helyezése is.
A platóni „lét világa”, amelyben a tökéletesnek tekinthető ideák találhatók, jól azonosítható tehát az ősképekkel, eszményi mintákkal, amelyeket a genetikai anyagunkban tárolunk.
Ezek az eszményi minták a hatalmas információ-tömegben találhatók, mely az évmilliók során folyamatosan kiegészült a sok-sok nemzedék tapasztalataival.
Ezekből az eszményi mintákból csak a letisztult, lényeges, közös vonások őrződtek meg a korszakok végtelen során át. Ezek az ideák.
(A feltevéseim, sejtéseim mindezekkel kapcsolatban: A mai evolúciótan még tagadja, hogy az egyes nemzedékek élete során keletkező tapasztalatok közvetlenül képesek beépülni az örökítő anyagunkba, de ez sem baj, bár megjegyzem, hogy ha ez a „közvetlen beépülés” nem lenne igaz, akkor számos igen gyors változás nem lenne megmagyarázható azzal a borzasztóan lassú örökítőanyag-változással, amelyet a mutációra és a szelekcióra korlátozódó darwini elképzelések jelentenének.
Persze számos módja létezhet annak, hogy egy tapasztalat beépüljön a DNS-be!
Pl. ha tévedek, és csak a mutáció-szelekció folyamatból tudunk kiindulni, akkor az előző és az új nemzedék génanyaga közti különbség alapján is képes olyan információ létrejönni, amely már beépülhet a DNS-be.
Az én feltevésemet támasztja alá a következő gondolatmenet is, mely kapcsolódik ahhoz, hogy a folyamatosan megszerzett tapasztalatok menet közben beépülnek-e a génekbe:
Az ún rejtett gének létrejötte meggyőződésem szerint nem a véletlennek vagy a hibás másolásnak köszönhető (leszámítva a sugárzást vagy egyéb roncsolódást eredményező okokat, amelyek szintén képesek mutációt okozni, de ezek néha elkerülhetetlenül bekövetkeznek, és valóban véletlenszerűek).
A környezetben vagy az egyénben jelentkező változások szerintem közvetlenül megjelennek a DNS-ben, és a látszólag véletlenszerű jellemzőkkel rendelkező rejtett gének általában úgy alakulnak ki, hogy a mutáns jobban alkalmazkodni tudjon a változásokhoz. Azt sem tartom kizártnak, sőt valószínűnek tartom, hogy a „rejtett gének” nem is véletlenszerűen jönnek létre, hanem azokhoz a nehézségekhez igazítva, amelyek az egyén életét megnehezítik, amelyek leküzdhetetlen akadályt jelentenek számára. Ekkor a szervezet olyan géneket hoz létre, amelyeknek a tulajdonságai már alkalmassá teszik a következő generációt az illető nehézséghez való alkalmazkodásra, a nehézség leküzdésére.)
A genetikából, az evolúciótanból stb származó mai tudományos ismereteink alapján nyilvánvaló, hogy a platóni „létezés világa” azokat az ideákat jelenti, amelyek az ösztöneinkben tárolt tapasztalatokból alakultak ki.
Ezek az öröklött genetikai információk az élet eddigi teljes története evolúciós tapasztalatai.
Az ösztöneinkben rögzített tapasztalatokból a lényeg megtartásával kialakult ideák adják a lényegi alapját a genetikai anyagunk talán leglényegesebb részének, a lelkiismeretnek is, amely tartja a kétirányú kapcsolatot a tudatunk és a létfenntartási szempontból hasznos és nélkülözhetetlen információkat kínáló genetikai anyagunk közt.
Ez a tudás évmilliárdok alatt alakult ki, és így állandónak tekinthető, ami a platóni „tudás” feltétele.
Nagy kérdés, hogy a mai felgyorsult gondolkodás, amely hatalmas ismeretanyag-mennyiséget hoz a felszínre, mennyire gyorsítja fel a platóni „létezés világa” szférájában az egyes dolgok ideáinak a megváltozását. Ehhez kapcsolódik az a kérdés is, hogy a kulturális evolúció által hozott új információk vajon képesek-e beépülni a genetikai anyagba, és ha igen, hány nemzedék egyöntetű tapasztalata szükséges ehhez.
(Az információáramlás rendje ugyanis szerintem a következő: a valóság irányából folyamatosan áramlik a tapasztalat a genetikai anyag felé, ott szelekció zajlik az evolúció számára hasznos és a haszontalan ismeretek között (ebbe a szelektálásba szerintem bekapcsolódik az elménk is), a hasznos ismeretek letisztulása után pedig nagyon lassan módosulnak az ideák és az ösztönös késztetéseink, és végül a lelkiismeretünk közvetíti a tudatunk felé az ideákat és az ösztöneink kényszerítik a reflexeink felé azokat a késztetéseket, amelyek evolúciós szempontból szükségesek.
De mire is alapozom azt, hogy az elménk (a tudatalattink) képes hozzáférni a DNS-ünkhöz? És hogyan zajlik ez?
Az én feltevésem szerint az agyunk és a DNS állandó kapcsolatban áll egymással, így a tudatunk minden szükséges esetben „értesül” a DNS tartalmáról, mert első közelítésben azt kell feltételeznünk, hogy a teljes örökítőanyag a DNS-ben gyülemlik föl. És onnan áramlik át az elménkbe ennek a tartalomnak egy része, amely részre aktuálisan szükség van.)
A legújabb kutatások egyértelműen azt mutatják, hogy egészen szoros együttműködés áll fenn az elménk és az örökítő-anyagunk között.
Én ezt úgy mondanám, hogy a DNS az elménk részét képezi, a legszorosabb munka-kapcsolatban állnak, amire nyilván állandóan szükség van, hiszen az agyunk csak így tudna szinkronban maradni azzal, ami éppen történik velünk, és az agyunk csak így tudna a lelkiismeretünk nyomására véleményt alkotni életünk bármely pillanatában arról, hogy az adott pillanatban helyesen cselekszünk-e.
Márpedig erre az állandó odafigyelésre és vélemény-alkotásra mindenképpen szükségünk van, mert a létfenntartási ösztöneink késztetéseinek folyamatosan engedelmeskednünk kell. Az álmaink pedig azt valószínűsítik, hogy a lelkiismeretünk (vagy legalábbis az ösztönös késztetéseink) még álmunkban is működik.
Az elménk és a DNS közötti gondolati, nyelvi együttműködés képességéről a legutóbbi évek kutatási eredményei hoztak felszínre sok alapvető ismeretet.
Noam Chomsky más kutatókkal együtt megállapította, hogy a DNS kb. 90 %-ának a szerkezete képezi a nyelvi-gondolati kommunikáció alapját.
Ennek a DNS-résznek a szerkezete olyan, hogy elősegítse az ember nyelvtanulási adottságait, és nagy valószínűséggel ez a DNS-szerkezet és DNS-rész a gondolati-nyelvi kommunikáció alapja az elme és a DNS között.
Ráadásul az ösztönök a tudathoz képest sokszorosan nagyobb arányban uralják az emberi viselkedést és gondolkodást, ezt Ezequiel Morsella (San Francisco-i Egyetem) és munkatársai és mások evolúciós, genetikai, evolúcióbiológiai kutatásai állapították meg.
Eszerint az emberi természetet és a belőle eredő emberi viselkedést döntően a létfenntartó ösztöneink vezérlik, a tudat szerepe az emberi viselkedés, az emberi személyiség működésében meglehetősen csekély, a tudat meglepetésre túlnyomórészt nem a döntéseinknél játszik szerepet, hanem mintegy átkapcsolóként, közvetítő közegként szolgál az örökítőanyag és az agyunk különböző területei közötti információ-áramlásban.
Ez is egybecseng azzal a feltevésemmel, hogy a DNS-ünk és az elménk között állandó szoros  kapcsolat áll fent.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése