1.1.
Az evolúciós rendszerünk felépítése és működése
Az
ember élőlény; így kétségtelenül az élet jelensége működik
benne; az élet élni akar, fenn akar maradni, ez nyilvánvaló, ez
az ÉLET legfőbb tulajdonsága, lényege. Az evolúció feladata,
hogy ezt segítse, azáltal, hogy segítségével mindig a
legéletképesebb egyedek és fajok viszik tovább az életet az
adott helyen fennálló körülményekhez a legsikeresebben
alkalmazkodva. Az evolúció folyamatában választódnak ki a
legalkalmazkodóbb, legéletképesebb egyedek és fajok.
Így
ma már az evolúciót segítő emberi jelenségek, megnyilvánulások
a legfontosabbak a túlélésünk, az élet folytatódása számára.
A
legfontosabb ilyen jelenség az erkölcs.
Az
embert tehát az evolúciós (a létfenntartó) ösztönei és az
erkölcsei vezérlik abba az irányba, amely a legkedvezőbb az élet
fennmaradása számára; az ösztönök szabják meg a helyes út
irányát, és az erkölcsösség az, amely rajta tart minket a
helyes úton.
1.1.1.
Az ösztöneinkről
Az
evolúciós létfenntartó ösztönök vágyakat hoznak létre a
fejlett élőlényekben, így az emberben is, avégett, hogy az
élőlényeket, köztük az embert, rá lehessen kényszeríteni,
hogy az evolúció, a létfenntartás szempontjából fontos
tennivalókat elvégezzék. Ezek a vágyak átfogják az emberi élet
egészét, tehát többet jelentenek a táplálkozási, a nemi, a
lakhatási igényeknél, és kiterjednek az emberek egymás közti
kapcsolataira, főként a falka-ösztön (a közösségképzési
ösztön) és a rangsor-ösztön (és annak gyakorlati megvalósulása,
az önbecsülési kényszer) által támogatott igényekre és
erényekre.
Az
evolúció már a fejlett állati típusú élőlények megjelenése
óta átállt arra a működésre, amelyet a vágyak hajtóereje
biztosít.
A
vágyak által keltett hajtóerő arra sarkallja az élőlényt, hogy
minél jobb közérzetet teremtsen magának, tehát minél hamarabb
kielégítse ezeket a vágyakat lelki síkon örömmel, boldogsággal,
büszkeséggel, sikerélményekkel stb. illetve testi síkon
élvezettel, testi elégedettséggel és kielégüléssel.
Az
evolúció azonban ezt természetesen feltételekhez kötötte. A
vágyak kielégítésének, az evolúciós jutalom-érzések
megszerzésének az az ára, hogy az ösztönök által
meghatározott, a létfenntartás számára legfontosabb tennivalókat
elvégezzük. Ekkor megkapjuk az evolúciós jutalmazó érzéseket,
az élvezeteket, az örömöt, boldogságot, stb., a testi és a
lelki örömöket.
Az
emberi elme megjelenésével viszont lehetővé vált, hogy az
evolúciós jutalmazó érzéseket (vagyis azokat az érzéseket,
amelyek bennünk a legnagyobb testi-lelki örömöt idézik elő) ne
csak erkölcsös módon, a velük járó nehézségeket
felvállalva, hanem erkölcstelenül, csaló módon, a könnyebb utat
választva is megszerezhessük.
Az
erkölcsös út, a helyes út a létfenntartó ösztönök
utasításai végrehajtását, a létfenntartás igényei által
meghatározott tennivalók elvégzését, az ezekkel járó
nehézségek felvállalását jelenti; míg az erkölcstelen,
könnyebb út választása esetén ezeket a feladatokat és
nehézségeket nem vállaljuk fel, és élvhajhász kéjencek
módjára, érdemtelenül, a szerzett örömöket nem
megérdemelve, legtöbbnyire hamissággal, önmagunk
becsapásával (önámítással, a hamis önbecsülésnek, az
öntömjénezésnek és a bűnbakképzésnek engedve), mások
becsapásával (hazugsággal, képmutatással) kívánunk hozzájutni
ezekhez az annyira vágyott jutalmazó érzésekhez, az emberi élet
legvonzóbb élményeihez, az örömhöz, a boldogsághoz, a kellemes
érzések sokaságához.
Szorosan
idetartozik a testi örömök halmozása, a csak az élvezetek
kedvéért végzett, eltúlzott mértékű öncélú testi jellegű
örömszerzés is, sőt, a bódítószerek használata, amikor vegyi
anyagokkal közvetlenül az agyunkban lévő jutalmazási központot
ingereljük és így érjük el a legmagasabbfokú élvezetet.
Az
öntömjénezésünk, önámításunk miatti lelkiismeret-furdalást
szerintem a képmutatásunk által megszerzett közösségi befolyás,
megbecsültség, esetleg szeretet olyan mértékben képes
ellensúlyozni, lecsökkenteni, hogy a lelkifurdalást alig érezzük,
és hosszú távon is elviseljük.
Az
élvezethajszolás vágya, a könnyű út csábítása tehát az
életfenntartó ösztönökhöz hasonlóan ösztönös kényszer, míg
az ellenállásunk ezekkel a vágyakkal, csábításokkal szemben már
főként a tudatos szférában zajlik.
1.1.2.
A
hamis örömszerzés ösztönös kényszere
Így
működik a
hamis örömszerzés ösztönös kényszere,
„az
ösztönös, öncélú, elvtelen, elemi erejű élvezetszerzési-,
örömszerzési- és önbecsülési kényszer, a hamis önbecsülés
és
a hamis közösségi érzés
kényszere,
az
erkölcstelen "könnyebb út" választása eredendő oka,
az evolúció vadhajtása.
Így
működik az evolúciósan meg nem szolgált testi- lelki örömöket
öncélúan habzsoló élvhajhász emberi természet.
Az
ösztönös késztetéseket, amelyek az élet fenntartását
szolgálják, csekélységem jóravivő
ösztönös késztetéseknek nevezi, míg a fent részletezett,
a „könnyebb út”-hoz vezető késztetéseket rosszravivő,
ösztönös késztetéseknek.
Ezeknek
az eredménye
az
emberi erkölcstelenség:
Az
emberi erkölcstelenség tehát „az érdemtelenül, csalással
mindenáron megszerezni kívánt
evolúciós jutalom-érzések hajszolása, mindenen átgázolva”.
Más
szóval az erkölcsi gyengeség, esendőség az, amelyet az evolúciós
jutalom-érzések érdemtelen megszerzésére csábító vágyainkkal
szemben tanusítunk.
Világi
fogalommal: az esendőség, az erkölcsi
gyengeség; vagy
vallásos műszóval: a
gyarlóság.
1.1.3.
Az erkölcs
Ebből
következően:
Az
erkölcs a
hamis örömszerzésünk
ösztönös kényszere, a rosszravivő ösztönös késztetések, az
erkölcstelen „könnyebb út választása elleni
küzdelem,
az
a törekvésünk, amellyel
az öncélú
élvezethajszolás, a
vágyaink
önállóvá válása, elhatalmasodása ellen fellépünk.
Az
erkölcs a létfontosságú küzdelmünk saját elfajult vágyaink
ellen, és azt a rombolást ellensúlyozza, amelyet az ember
hedonista, opportunista, hazug, önámító-képmutató természete,
élvezethajszolása okoz az evolúció hatékonyságában, ezáltal
az élet fennmaradása esélyeiben."
A
vágyainkat kielégíthetjük tisztességes, erkölcsös úton is, az
életfenntartó ösztöneink késztetései kielégítésével,
elvégzésével, az ezekkel járó nehézségek felvállalásával;
és engedhetünk a "könnyebb út csábításának" is,
amelynél csaló módon csak elhitetjük saját magunkkal és a
külvilággal, hogy teljesítettük az evolúciós
kötelezettségeinket, és (állítólag) a helyes úton járunk, de
valójában semmit nem teszünk az evolúcióért, az élet
fennmaradásáért, mert nem engedelmeskedtünk az életfenntartó
ösztöneink késztetéseinek, mert nem vállaltuk fel az ezekkel
együtt járó nehézségeket, nem a "helyes utat"
követtük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése