Az
élet legfontosabb ismérve, hogy fönn akar maradni, folytatódni
akar.
Ezt
azáltal éri el, hogy a Charles Darwin által leírt
természetes kiválasztódás révén mindig a környezethez
legjobban alkalmazkodni képes egyed tudja a génjeit sokasítani, azáltal, hogy ő neveli föl a legtöbb utódot.
A rejtett
génekből, a tartalék génekből mindig felhasználásra
kerül egy kis részük, tehát a születő mutációk, változatok
közül mindig lesz egy csoport, amely képes alkalmazkodni a
megváltozott körülményekhez, és ezek lesznek képesek a legtöbb
utódot felnevelni, ezáltal az életet, a fajt továbbvinni. Az
evolúció a mai felfogás szerint kb. így zajlik, így marad fenn
az élet.
Az
emberi faj genetikai értelemben évmilliók óta nem sokat változott
fizikai értelemben, de mégis képes a túlélésre, mert igen
fejlett a betegségek, mikroorganizmusok, kórokozók elleni védekező
rendszere és az értelmi képességei. Utóbbi létrejötte
óta nem feltétlenül szükséges szervi, élettani szinten
védekezni a környezeti változásokhoz, ezt az ember mára már
képes elérni a civilizációs tudományos-technikai megoldásokkal
is.
Az
ösztönök a tudathoz képest sokszorosan nagyobb arányban uralják
az emberi viselkedést és gondolkodást, ezt Ezequiel Morsella (San
Francisco-i Egyetem) és munkatársai és mások evolúciós,
genetikai, evolúcióbiológiai, stb. kutatásai állapították meg.
Eszerint az emberi természetet és a belőle eredő emberi
viselkedést döntően a létfenntartó ösztöneink vezérlik, a
tudat szerepe az emberi viselkedés, az emberi személyiség
működésében meglehetősen csekély, a tudat megdöbbentő módon
túlnyomórészt nem a döntéseinknél játszik szerepet, hanem
mintegy átkapcsolóként, közvetítő közegként szolgál az
örökítőanyag, az agyunk különböző területei és a szervezetünk tudatos funkciói, szervei közötti
információ-áramlásban.
Az
emberi élet tehát a létfenntartó ösztönök segítségével
marad fönn.
És
kicsit előreszaladva, de már most leírom az egyik alapvetően új
gondolatomat:
a
létfenntartó ösztönök késztetései, az erkölcsösség, az
értékek, és bármi, ami az emberi természettel, az emberi
személyiséggel kapcsolatos, legyen az jó vagy rossz hatással a
túlélésünkre, mind egyetlen összefüggő egészet alkot, és
mind az evolúcióhoz való viszonyuk, hasznosságuk alapján nyerik
el értéküket.
Mindezt
leginkább „Az evolúció filozófiája” elnevezés adja vissza.
A mostani változat alcíme a „Vágyak és a beteljesülés”,
mert az ösztönök által gerjesztett vágyak és a beteljesülés
mentén zajlik a gyakorlatban az egész túlélésünk, az egész
életünk.
Az
erkölcs, az értékek, a lelkiismeret: ez mind arra hívatott, hogy
a létfenntartó ösztöneink késztetései megvalósulását elősegítse. Ez a szemlélet tudomásom
szerint teljesen új, az erkölcsöt, az értékeket, stb. mind csak
önmagukban, legfeljebb csoport-kötődésű fogalomként határozták
meg, ami messze nem elegendő ezeknek a fogalmaknak a
meghatározásához, hatásuk, jelentőségük, működésük
leírásához.
Érdemesnek
látszik tehát a vizsgálódást az ösztönök felől
kezdeni.
4.1. A létfenntartó ösztönök
4.1. A létfenntartó ösztönök
(a
továbbiakban: ösztönök): Az élőlények egyedei (és általuk a
fajok) a túlélésért folytatott küzdelmükhöz hathatós
segítséget kapnak a természettől: az örökítőanyagunkban (DNS,
RNS, gének, stb.) minden egyed ún. létfenntartó ösztönöket
örököl.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Az
ösztönök az örökítőanyagba beépítik nemzedékről-nemzedékre,
egyedről-egyedre a tapasztalatainkat, sőt a legújabb kutatások
szerint a DNS kb. 90 %-ának olyan a szerkezete, mint az emberi
nyelvé. Tehát képes gondolatokat befogadni és kiadni.
Csekélységem innen, ebből a nyelvi kommunikációs DNS-részlegből
származtatja a lelkiismeretet.
Az
ösztönök az egyénben vágyakat ébresztenek, és ezeket a
vágyakat ki is elégítik, ha az egyén végrehajtja az ösztönök
által fontosnak tartott mozzanatokat. A vágyaink segítségével
marad fent az élet.
Az
evolúció során nyilvánvalóvá vált, hogy melyek azok a
szempontok, amelyek a leginkább elősegítik az egyén túlélését,
sőt, a faj túlélése érdekeit is figyelembe veszik.
Ezek
egy része testi szintű, közöttük szerepel a skálán a
legfontosabbtól a legkevésbé fontosig számos ösztönös
késztetés és az ezek nyomán ébredő vágy, vagyis örömszerzési
kényszer. Ezekkel én itt nem foglalkozom, csak érintőlegesen. Az
emberi szükségletek fontossági sorrendjét az eredetileg Abraham
Maslow által felvázolt piramis alakú ábra szemlélteti, bár ezt
már többször is módosították, és szerintem fogják is még
sokszor, köztük bizonyára én is, többek közt érdemben ezzel az
írással is… Az általam itt leírt emberi természet
mindenesetre lényegesen más fontossági sorrendű
szükséglet-piramist hoz létre, mint amilyent akár Abraham Maslow,
akár az őutána a piramist módosítók megállapítottak.
Az
emberi mivoltunk lényege jellemzően nem a testi szintű
folyamatokból, hanem a szellemi-érzelmi-erkölcsi szférában zajló
jelenségekkel kapcsolatban rajzolódik ki.
Az
ösztöneink azokat az életműködéseket és tevékenységeket
részesítik előnyben, amelyek az adott faj fennmaradása
szempontjából a legelőnyösebbek. Az emberi faj esetében az a
legfontosabb szempont a túlélés szempontjából, hogy
a. közösségben
éljünk és hogy
b. minél
nagyobb befolyásunk legyen a közösségen belül.
Ezt
alapvetően a falka-ösztön és a rangsor-ösztön segítségével
éri el a természet. Az ezen ösztönök által létrehozott vágyak,
örömszerzési kényszerek a falkához (közösséghez) és a
közösségen belüli rangsorhoz kötődnek.
Így
az ösztönök alapvetően két csoportba oszthatók:
4.1.1. A közösségképzés kényszere vagy a közösségi ösztön (a falka-ösztön)
4.1.1. A közösségképzés kényszere vagy a közösségi ösztön (a falka-ösztön)
az
az ösztönös kényszer, amely az egyént arra kényszeríti, hogy
minél nagyobb létszámú és erejű közösséghez tartozzék, és
a közösségen belüliekkel szolidaritást vállaljon, míg a
közösségen kívülieket a közösségből kirekessze és mellőzze.
A közösség (ősember korunkban és még korábban: a falka)
sokszoros eséllyel marad fenn egy magányos egyedhez vagy családhoz
képest, emiatt elemi erővel igyekszünk minél erősebben kötődni
egy minél erősebb, sikeresebb közösséghez. A létfenntartó
ösztöneink egyik legerősebb vonulata. Többek között ezzel, a
közösségünkhöz (falu, törzs, nemzet, vallási vagy világnézeti
közösség, stb.) fűződő kötődési kényszerünkkel élnek
vissza az uszítók, és vesznek rá sokakat, hogy kirekesztők,
rasszisták legyenek... Az uszításuk nyomán egyfajta „hamis
közösségi tudat” alakul ki, mely a kirekesztést, a rasszizmust
eredményezi.
4.1.2. Az önbecsülési kényszer (a rangsor-ösztön)
4.1.2. Az önbecsülési kényszer (a rangsor-ösztön)
az
az ösztönös kényszer, mellyel az egyént az értékessége
növelésére, ezáltal az önbecsülése javulására lehet
késztetni és így a hierarchiában betöltött rangja javítására
ösztönözni.
Az önbecsülési
kényszer (a rangsor-ösztön) fogalma: Az az ösztönös késztetés,
amely az egyént a közösségen belüli rangja, rangsorbéli
helyezése folytonos javítására, a saját értékessége minél
magasabb foka közösségi elismertetésére kényszeríti. Az
önbecsülését jogos, becsületes módon kielégíteni képes ember
nem szorul rá a hamis önbecsülésre, csakhogy az ilyen ember olyan
ritka, mint a fehér holló. De rendes ember legalább törekszik
erre…
4.1.3.
Az
ösztönök által létesített
vágyaink
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
szerintem
mindig olyan erősségűek, mint amilyen fontos a túlélés
szempontjából az a feladat, amelynek a végrehajtására az adott
vágy ösztönöz.
Az
emberi létfenntartó ösztönök működése a gyakorlatban úgy
zajlik, hogy minden emberben velünk született, az ösztöneink
által létesített vágyak élnek, melyek akkor elégülnek ki, ha
hűen engedelmeskedünk az ösztönök utasításainak. Ha ez rendben
megtörténik, akkor az ösztöneink afféle evolúciós jutalmazó
érzéseket hoznak létre bennünk, jelezvén, hogy elvégeztük a
szükséges tennivalókat, ezekkel az érzésekkel mintegy
megjutalmazván az egyedet.
A
testi szükségleteink egy része és számos szellemi-érzelmi
szükségletünk is annyira fontos, hogy ezek kielégítése a
legerősebb vágyat kelti bennünk. Ezek a vágyak képezik az emberi
vágyak legerősebbjeit.
Mindezeket
szerintem evolúciós jutalom-érzésnek célszerű
elnevezni.
4.1.4.
Az
evolúciós jutalom-érzések:
pl.
a kéj, az élvezet, az öröm, a sikerélmény, a boldogság, a jó
lelkiismeret, a „könnyű lélek” stb.: Az evolúció, a
létfenntartó ösztöneink az ösztöneink által sugallt
késztetések kielégítő végrehajtása közben és után
jutalmazó, ösztönző, mindig kellemes és kívánatos érzéseket
bocsájt reánk.
Az
(evolúciós) jutalmazó érzések között is vannak olyanok,
amelyek nagyon erős élvezetet, örömöt, büszkeséget,
lelkesedést, boldogságot stb. okoznak, hogy az erős vágyainkat
kielégíthessék, persze, a számos kisebb vágy kielégítésére
hívatott, korlátozottabb érzelmi kielégülést okozó egyéb
jutalmazó érzés mellett. Ilyen vágy és a hozzá kapcsolódó
jutalom-érzés nagyon sokféle létezik. Minél alapvetőbb
ösztönről van szó, annál erősebb a vágy is bennünk az őt
kielégíteni képes jutalom-érzés megszerzésére, és ennek
megfelelően a jutalom-érzések is ugyanilyen nagy benyomást
képesek gyakorolni ránk, amikor végre megkapjuk és átélhetjük
őket.
A
jutalom érzések a világ legkellemesebb, legélvezetesebb érzései,
és hasonlóan erősek a másik irányban a bűntető-elrettentő
érzések is, a fájdalom és a szorongás. Ez érthető, hiszen az
életünkről, a túlélésünkről van szó, tehát mindkét irányú
evolúciós érzéseinknek a maguk nemében a legerősebbeknek kell
lenniük, hogy kellően ösztönözzenek minket a lelkiismeretünk
szavának megfelelő módon az ösztönös késztetéseink
végrehajtására, az evolúcióval kapcsolatos feladataink
elvégzésére, az ezzel kapcsolatosan felmerülő nehézségek
felvállalására.
Így
számos olyan kívánatos, ösztönző érzés létezik az egyén,
ill. minden ember számára, amelyek élete legkívánatosabb
érzései, és amelyeket minél többször és minél tartósabban át
akar érezni.
Ezekből
ideidézem a Fogalomtáramból a boldogság fogalmát:
„A
boldogság: A boldogság a legfontosabb jelzés, a legfontosabb
evolúciós jutalom-érzés, és az evolúció során kifejlődött
létfenntartó ösztöneinkből származik. Ha azt érezzük, hogy
boldogok vagyunk, az azt jelzi számunkra, hogy pillanatnyilag minden
rendben van, és az élet fenntartása és folytatódása
szempontjából minden lehetségeset megtettünk. A boldogság
jelenléte azt feltételezi, hogy a lelkiismeretünk nyugodt és
tiszta, tehát erkölcsileg is mindent elkövettünk a
létfenntartásért.
A
„flow”-élmény sem más, mint az ösztönök kielégítésekor
alkalmazott jutalom-érzés, a boldogság legmagasabb foka, de
leginkább az örömmámor-ral lehetne ezt a Csíkszentmihályi
Mihály által alkotott szakkifejezést magyarra fordítani. (Én a
„flow”-t átneveztem „lelki orgazmus”-sá, szerintem sokkal
kifejezőbb!...) Szerintem akkor élhetjük ezt át, amikor az élet
fenntartása számára leghasznosabb tevékenységet végezzük,
művészeti alkotást hozunk létre, a szakmánkban mester-szinten
alkotunk, az egész közösségünk egyértelmű megbecsülését
érezzük, vagy éppen az utódaink létrehozásával kapcsolatos
legkellemesebb tevékenységet végezzük...
Az
ember számára a legnehezebb az egyéni létérdekekről lemondani a
közösségi érdekek javára, így ennek megtörténtekor az
egyénnek szintén a legmagasabb szintű és erősségű evolúciós
jutalom-érzés jár, ez pedig a mámoros boldogság, amely szinte
önkívületet okoz.”
Léteznek
azonban a jutalmazó-érzések mellett az evolúciós
bűntető-elrettentő érzések is.
4.1.5.
Az
evolúciós bűntető-elrettentő érzések
attól
akarnak minket visszatartani, hogy kibújjunk evolúciós
kötelességeink alól, azt bűntetik, ha nem teszünk eleget az
ösztöneink késztetéseinek. Ezek testi síkon fájdalmat,
hiányérzetet, szellemi-lelki síkon pedig szorongást, félelmet
keltenek bennünk, hogy arra ösztönözzenek, hogy minél hamarabb
és minél jobban eleget tegyünk a lelkiismeretünk késztetéseinek,
és elrettentsenek attól, hogy egyáltalán fontolóra vegyük e
késztetések teljesítésének az elcsalását, elszabotálását.
Az
embereket tehát a vágyak és a jutalmazó- és bűntető-érzések
rendszere vezérli, és ezek az érzések rendes esetben csak akkor
megszerezhetők, ha az ösztönös késztetéseiknek eleget tettek.
Az
emberi elme, a fejlett emberi szellemi képességek megjelenésével
azonban gyökeresen megváltozott a helyzet. Ettől kezdve a
jutalmazó, tehát kellemes érzésekhez való hozzájutást az
elménk által elkövetett csalás és a lelkiismeretünk szavának a
félretolása segítségével a nehézségek fölvállalása nélkül
is meg lehet oldani. Nem feltétlenül szükséges az ösztönös
késztetések végrehajtását fölvállalni, mert az agyunk csalása
révén a nehézségek vállalása, a feladatok teljesítése nélkül
is hozzá lehet jutnunk a jutalom-érzésekhez.
Tehát
az agyunk csalása lehetővé teszi számunkra, emberek számára,
hogy az ösztönök késztetései végrehajtása helyett egyfajta
könnyebb
utat válasszunk
a jutalmazó érzések előcsalásához.
4.2.
A
könnyebb út választása
erre
minden ösztönös késztetés esetében mód van. A könnyebb út
választására egyfajta erkölcsi gyengeség, esendőség visz rá
minket, az az elvtelen, erkölcstelen törekvés, hogy a jutalmazó
érzésekhez a hozzájutásuk eredeti feltételei teljesítése,
tehát az ösztönös késztetéseink végrehajtása nélkül is
hozzájussunk.
A
könnyebb utat tehát az választja, aki erkölcsileg gyenge, esendő
ahhoz, hogy felvállalja az ösztönös késztetések teljesítésével,
vagyis a helyes úttal járó nehézségeket. Az egyén az ilyen
esetekben nyilvánvalóan erkölcstelenül jár el. Ezt a keresztény
szövegekben gyarlóságnak nevezik. Tehát rögzíthetjük azt, hogy
a könnyebb út választása, vagyis a gyarlóság azonos az
erkölcstelenséggel.
4.2.1. Az erkölcsi esendőség, gyengeség, a gyarlóság: azonos az erkölcstelenséggel, az erkölcsösség ellentéte.
4.2.1. Az erkölcsi esendőség, gyengeség, a gyarlóság: azonos az erkölcstelenséggel, az erkölcsösség ellentéte.
4.2.2. Az
erkölcs pedig a helyes út választása, amikor felvállaljuk az
ösztönök késztetései teljesítésével járó nehézségeket, és
nem a könnyebb utat, az érdemtelenül, csalással megszerzett
élvezeteket, örömöt választjuk.
Az
erkölcstelenség tehát a vágyaink kielégítésének a könnyebb,
elvtelen, meg nem szolgált módját jelenti.
A
gyarló, helytelen út követése az, ha engedünk az élvezetek
elvtelen, ellenszolgáltatások nélküli megszerzésére irányuló
vágyunknak, ez az a velünk született emberi gyengeség (elvtelen,
öncélú élvezetszerzés; öncélú örömszerzés; élvhajhászat),
amely a vízválasztó az erkölcs és az erkölcstelenség között.
Erre
a szintén minden emberrel vele születő hátrányos
alap-tulajdonságunkra utalt a Biblia szerint Jézus, amikor azt
mondta a híveinek: „Aki engem követni akar, aki kereszténnyé
akar válni, annak meg kell tagadnia magát!” Vagyis erőt kellene
vennie magán, és ellen kellene szegülnie a velünk született
elvtelen, öncélú, gyarló örömszerzési- és önbecsülési
kényszerünknek – lényegében a rosszra vivő késztetéseinknek,
amelyek az erkölcstelenségünkhöz vezetnek...
4.3.
Az
öncélú örömszerzési- és önbecsülési kényszer
meghatározása:
Ez a gyökere, a kiindulópontja a rosszravivő ösztönös kényszereinknek. A másik két
rosszravivő
ösztönös kényszerünk egyrészt az önámítás-képmutatás,
másrészt az önámítás
segítségével
az önbecsülési kényszerből létrejövő hamis önbecsülés
ösztönös kényszere.
Az
öncélú örömszerzési
kényszernek az ellenszolgáltatás nélküli, csaló, elvtelen
kielégítése maga az erkölcstelenség.
Ez
tehát az a titokzatos emberi alaptulajdonság, alapjelenség, amely
ellen rendes ember egész életében küzd. Ezen kell átlendülnünk,
ezt kell meghaladnunk, (Jézus- ill. a Biblia-írói szerint)
megtagadnunk, vagyis az öncélú örömszerzési- és
önbecsülési kényszerünk elleni küzdelem fölvállalása az
emberi élet lényege. Hiszen az élet élni akar, ezt az
ösztönös késztetéseink segítik, ezeknek a késztetéseknek a
teljesítése, kielégítése természetszerűleg nehézségekkel
jár, és aki ezeket a nehézségeket fölvállalja, az erkölcsösnek
számít.
Az
emberi élet értelme, lényege tehát az erkölcsösségünk
fejlesztése, az állandó küzdelem az öncélú örömszerzési- és
önbecsülési kényszerünk ellen (ez
nyilván annak érdekében szükséges, hogy a túlélésünk
esélyeit növelendő, a létfenntartó ösztöneink a
leghatékonyabban működhessenek).
4.3.1.
Az
öntranszcendencia a gyarlóságunk, az erkölcsi gyengeségünk,
esendőségünk küszöbértékén való felülemelkedésünk,
túllendülésünk.
Emlékeztetőül:
"Az
öntranszcendencia a mai filozófiában azt jelenti, hogy az ember
túllendül önmagán, meghaladja önmagát." (Viktor Frankl)
Az
„öntranszcendencia”-nak ez a meghatározása azonban sem azt nem
mondja meg, mi az, amin túl kell lendülnünk, sem azt, hogy hogyan
is működik bennünk ez a folyamat.
Az
öntranszcendencia tehát azt jelenti, hogy ha az ember erkölcsösen
akar cselekedni (vagyis szerintem: ha engedelmeskedni óhajt a
létfenntartó ösztöneink parancsainak és a legjobb lelkiismerete
szerint végre akarja hajtani azokat), akkor fel kell vállalnia az
ezzel járó nehézségeket, túl kell lendülnie az arra való
csábításon, hogy a könnyebb utat válassza. Ha ez valakinek
sikerül, azt nevezzük erkölcsösnek, lelkiismeretesnek.
4.3.2. Az esendőség, a gyarlóság legjellemzőbb, leggyakrabban előforduló formája az önámítás-képmutatás.
Az
önámítás ösztönös kényszere (röviden: az önámítás):
Az önámítás a hamis önbecsülés egyik létrehozója.
---
Az öncélú, elvtelen örömszerzési- és önbecsülési
kényszerünk hatására
---
az önámítás (ösztönös kényszere) és
---
a hamis önbecsülés (ösztönös kényszere)
---
és a hamis közösségi tudat (ösztönös kényszere) alkotja
a
rosszravivő kényszereinket.
Az
önámítás mindkét legfontosabb életfenntartó ösztönünk által
keltett vágy esetében is kifejti áldatlan hatását, és mind a
közösségképző ösztön(ös kényszerünk) (falka-ösztön), mind
az önbecsülés ösztönös kényszere (a rangsor-ösztön) helyett
megteremti a könnyebb utat képező megoldást:
---
a hamis önbecsülés ösztönös kényszerét
és
rettenetes testvérét,
---
a hamis közösségi tudatot, vagyis a rasszista kirekesztést.
Az
önámításnál az agyunk saját magunkat is becsapja (ez az
önámítás vagy öncsalás), és a külvilágot, a minket befogadó
közösséget is alapjaiban igyekszik megtéveszteni (ez pedig a
képmutatás).
Az
ember alapvetően kétféle: vagy gyenge, esendő, mert képtelen
felvállalni az ösztönös túlélési kényszerek végrehajtásával
járó nehézségeket, vagy képes ezeknek a nehézségeknek a
felvállalására, tehát képes az öntranszcendenciára, az
erkölcsi küszöb meghaladására, és így az erkölcsösségre.
A
könnyebb út (vagyis a gyarlóság, az esendőség) sokféle lehet,
a jellem összes fajta hátrányos vonása esetében fölmerül a
könnyebb út választása lehetősége, vagyis az esendő, az
erkölcstelen választás. Ezek közül mégis talán a legnagyobb
jelentőségű eset az önámítás, az öncsalás jelensége.
Pontosabban: az önámítást nem lehet választani, mert ez a hatás
ösztönösen állandóan működik bennünk. De az már nagyonis
rajtunk múlik, hogy engedjük-e érvényesülni a gyarló önámítási
kényszerünket! A lelkiismeretünk ugyanis reggeltől estig,
állandóan működik bennünk, és a tudatunkba az anyanyelvünkön
sugározza át a helyes megoldást, a követendő utat. Aki képes az
önámítás által biztosított „könyebb út” csábításának
ellenállni, vagyis hallgat a lelkiismeretére, az abban az ügyben,
abban a menetben győzött, és erkölcsösnek bizonyult.
Ha
felvállalja az egyén a helyes cselekvéssel (a létfenntartó
ösztönök által sugallt és a lelkiismeretünk által helyeselt
tennivalók elvégzésével) járó nehézségeket, akkor jogosan
érzi magát értékesnek, az önbecsülése jogosan magas. Ha
viszont nem vállalja fel ezeket a nehézségeket, akkor kellő
önkritika esetén az önbecsülése romokban heverne (ami igen rossz
érzés), és ilyenkor lép működésbe az önámítás, az
öncsalás, amely elfelejteti az egyénnel a mulasztása miatti
lelkiismeretfurdalást és a sérült önbecsülést, és elhiteti
vele, hogy azért mégis helyesen cselekedett, sőt, a képmutatás,
a hamis, megtévesztő szóbeli közlései és metakommunikációja
segítségével ugyanezt ösztönösen megpróbálja a külvilággal,
a közösségével is elhitetni. Ez persze nem sikerül véglegesen,
és a lelkiismeret általában rövidebb-hosszabb idő után győz,
és szorongást, lelkiismeret-furdalást bocsájt reá, amely
legtöbbször legyőzi a gyarlóságot. A keresztény „gyónás”
gyakorlata is erre irányul, a bűn, a mulasztás miatti
lelkiismeretfurdalást igyekszik semlegesíteni az egyénben. Ennek a
módszernek az erkölcsössége azonban szerintem igen vitatható.
A
vallás lényegében a túlélésünket, a létfenntartó ösztöneink
késztetései végrehajtását segíti, ugyanezt teszi a
lelkiismeretünk is a sugalmazásai segítségével; de míg a
lelkiismerettel nem lehet vitatkozni, soha nem mentesít az erkölcsi
kötelességek alól, addig a keresztény vallás a gyónás által
úgymond feloldoz a vétkeink súlya, a lelkiismeretfurdalás alól,
és ez szöges ellentétben áll az emberiség túlélése
érdekeivel.
4.3.3. A képmutatás fogalma, leírása:
4.3.3. A képmutatás fogalma, leírása:
A képmutatás (ösztönös kényszere): A képmutatás az önámítás ikertestvére, és azt az önfényezést, csalást, megtévesztést, hamisságot, hazugságot, rágalmat, besározást stb., amelyet az önámítás saját magunkkal akar elhitetni másokról (hogy növelje a hamis önbecsülésünket), a képmutatás kifelé, a külvilág felé igyekszik elfogadtatni (hogy hitelesebbé tegye az önámításunk csalásait, és hogy javítsa a megítéltetésünket a közösség előtt).
4.3.4. A
hamis önbecsülés (ösztönös kényszere):
Az egyik rosszravivő ösztönös kényszerünk.
Mivel
az önbecsülési kényszerünknek (rangsor-kényszerünknek,
rangsor-ösztönünknek) általában nem tudunk becsületes úton
eleget tenni, "besegít" az önámítás és ikertestvére,
a képmutatás. Ahhoz ugyanis, hogy valóban magasabb rangot
szerezzünk a közösségen belül, valóban értékesebbnek kellene
lennünk mint korábban, és ezt folyamatosan véghezvinni nyilván
szinte lehetetlen, illetve csak nagy kitartással, szorgalommal,
jellemerősséggel lehetséges. Mivel a valóságban ezt többnyire
nem tudjuk megvalósítani, "segítségünkre siet" az
önámításunk, és elhiteti velünk (és a külvilággal is a
képmutatás formájában), hogy többet tettünk a közösségért,
ill. szebbek, jobbak, erősebbek, bátrabbak stb. vagyunk, mint a
valóságban... Ugyanakkor a közösségen belüli vetélytársainkról
azt hiteti el velünk (és a képmutatás segítségével a
környezettel), hogy ők viszont rosszabbak, gyengébbek, gyávábbak
stb., értéktelenebbek, mint a valóságban. Ezt általában
rágalommal, pletykával, besározással, bűnbak-képzéssel
éri el az önámításunk-képmutatásunk. Az önbecsülési
kényszerünk kényszeres (mert ösztönös) jellege miatt az
önámítás is kényszerű módon, akaratunktól függetlenül,
ösztönösen zajlik. Természetesen az erkölcsös viselkedés ennél
is lehetséges (hiszen a lelkiismeretünk ilyenkor is mindig
működik), és lehetséges küzdeni az önámítási-képmutatási
ösztönös kényszerünk és a hamis önbecsülésünk ösztönös
kényszere ellen is, bár ez a legnehezebb feladatok közé tartozik.
4.3.5. A
hamis közösségi tudat, másképpen a rasszista kirekesztés
kényszere:
A
közösségi ösztön (a falka-ösztön) feladata a közösség
rendelkezésére álló erőforrásoktól távol tartani más
közösségeket, és a saját közösség tagjait védelmezni,
segíteni, ha bajban vannak. A veszélyek eltúlzásával, félelem
és szükséghelyzeti tudat keltésével a közösségünkön
kívüliek ellen rendkívüli mértékben fel lehet uszítani a
közösség tagjait. Ezt nevezzük rasszista, kirekesztő uszításnak.
A kirekesztés általában együtt jár a bűnbakképzéssel, és
együttesen alkotják a rasszizmust.
A
rasszizmus és a kirekesztés: A rasszizmus, a hamis közösségi
tudat (a rasszista kirekesztés kényszere) velünk születik, a
minden emberre érvényes emberi természet része, és nem
opcióként, hanem hatalmas erejű ösztönös kényszerként
létezik, amelyet fel lehet uszítani, szítani, tévútra lehet
vezetni a szélsőségesek által. Rendes ember ellenáll ennek a
kényszernek, és tartózkodik más emberek megalázásától,
elítélésétől és kirekesztésétől; de sajnos a vad uszításnak
a társadalom nem elhanyagolható része képtelen és nem is
hajlandó ellenállni, és rasszista-kirekesztő, előítéletes
gyűlölködő csőcselékké alacsonyul.
A
rasszizmusra általában a társadalmi rangsor alsó részeiben
elhelyezkedő emberek kaphatók, és így a globális demokrácia és
a globális szolidaritás megvalósítása, tényleges gyakorlása az
emberiség jól felfogott érdeke!
4.4. Az erkölcs fogalma, jelentése, működése, átfogó szerepe az emberi életben:
„Az erkölcs fogalma: Az erkölcsösség azt jelenti, hogy nem fogadjuk el az élvezetek öncélú megszerzésére és általában a könnyebb út választására csábító megoldásokat, hanem akkor is teljesítjük az életfenntartó ösztöneink emberi nyelven fogalmazó része, a lelkiismeretünk parancsait, ha ez nehézségekkel jár.
Azt,
hogy egy megoldás a helyes döntést vagy pedig a könnyebb utat
képviseli, kizárólag az dönti el, hogy az élő természet és az
emberi faj túlélése szempontjából melyik a hasznosabb.
Általánosságban kimondhatjuk, hogy egy emberi megnyilvánulás
erkölcsileg akkor elítélendő, ha az erkölcsi könnyebb utat
jelentő alternatívát képezi, mert létezik rajta kívül más,
hasznosabb megoldás az evolúció, az élet fennmaradása számára.
Mivel az evolúciós, a létfenntartási szempontból hasznos
megoldás mindig valamilyen fokú nehézséggel jár, ezért a
könnyebb út nemcsak haszontalanabb a többi megoldásnál, hanem
egészen biztosan a legkönnyebb, a legkevesebb nehézség leküzdését
igénylő lehetőség, emiatt nevezzük „könnyebb útnak”.
Az
erkölcs tehát a könnyebb út csábításával szembeni
ellenállásunk, a könnyebb út választásának az elutasítása.
Az
erkölcs fogalma tehát legrövidebben: a könnyebb út különböző
formái, az elemi erejű ösztönös, öncélú, opportunista,
hedonista kényszereink, tehát a hamis testi élvezetszerzési
kényszerünk és a lelki-érzelmi szinten a hamis öröm- és
boldogságszerzési kényszerünk, a hamis önbecsülési kényszerünk
és a hamis közösségi érzésünk kényszere elleni küzdelmünk.
Az
erkölcs tehát az előbb felsorolt rosszra csábító ösztönös
kényszereink, a vágyaink öncélú csábítása elleni küzdelmünk.
Az
erkölcs a megvalósulását tekintve a könnyebb út leggyakoribb és
legnagyobb jelentőségű formái, a fent leírt, rosszra vivő
kényszereink kielégítésére létrejött ösztönös önámítási
kényszerünk (az önigazoló önámításunk, öncsalásunk) elleni
küzdelmünket is jelenti. Az önámítási kényszer nem tudatos,
hiszen egy mélyen bennünk rejtőző, ösztönös, bár nagyon káros
jelenségről van szó. Az
önámítás elleni küzdelmünk a tudatunkban leginkább mint a
hazugság ellen, az őszinteségért és a tiszta lelkiismeretért
folytatott (reménytelen…) küzdelmünkként, törekvésünkként
jelenik meg.
Emiatt
mondta nyilván Buddha a hagyományok szerint, hogy az ember végső,
elérendő célja "a teljes vágytalanság" elérése.
Csak
szabad embert van jogunk adott esetben erkölcstelenné nyilvánítani,
mert a szabadság azt jelenti, hogy valaki tudatában van, hogy
melyik a helyes út, az erkölcsös döntés, és döntését szabad
elhatározásából hozza meg. Tehát aki nincs tudatában annak,
hogy mi a helyes út, vagy nem szabadon hozza meg ezzel kapcsolatos
elhatározását, az nem ítélhető el erkölcsileg.
Így
kimondhatjuk, hogy az erkölcs minden embernek a külön küzdelme a
könnyebb út csábításával szemben, és nem közösségi
kategória, de mégis minden embernél azonos okok (a
létfenntartásunk elemi érdekei) által vezérelt és elveiben
azonos módon zajló folytonos igyekezet. Ez a küzdelem legtöbbnyire
a minden embert kínzó elvtelen, öncélú örömszerzési- és
önbecsülési kényszerünk, az ösztönös önámításunk
kényszere illetve a hamis önbecsülésünk kényszere, mint
rosszravivő késztetéseink és a saját lelkiismeretünk,
mint legfőbb jóra vivő késztetésünk között őrlődve.
Az
erkölcs tehát az emberi élet legfőbb védelmezője, ezt talán
sikerült már az eddigiekben is a T. Olvasónak bizonyítanom.
Mindjárt hozzáteszem, hogy az emberi erkölcs gyakorlatilag ma már
az egész földi élet védelmezője, mert az ember képes
elpusztítani a teljes földi élővilágot, élő természetet, az
embert pedig az erkölcsei vezérlik, tehát az erkölcseink
működése, mibenléte megismerése, földerítése létfontosságú
számunkra.
4.4.1. Az erkölcs nem az egyén vagy az adott közösség normáitól függ, hanem globális fogalom
Az
erkölcs globális fogalom, minden emberre érvényes, és nem az
egyéntől, helytől, időtől vagy társadalmi csoporttól függ,
hogy az ösztönös vágyaink beteljesítése, az ösztöneink
utasításai végrehajtása helyett a könnyebb utat választjuk,
vagy inkább fölvállaljuk az ösztönös késztetéseink
lelkiismeretes teljesítésével járó nehézségeket.
Az
ösztöneink nyilvánvalóan minden embernél ugyanúgy öröklődnek
és hatnak, hiszen egyetlen fajon belül az ösztönök ugyanúgy
működnek, így marad fenn a fajok egyöntetűsége. Az
ösztöneink által bennünk gerjesztett vágyakat kielégíteni
hivatott érzéseket minél hamarabb meg akarjuk szerezni és minél
nagyobb hevességgel át akarjuk élni. És ennek az egész
rendszernek az a feladata, hogy az élet fennmaradását segítse
bennünk, általunk a fajunkban és a fajunk által a teljes élő
természetben. Itt nem számít, hogy kivel, hol és mikor zajlanak
ezek a folyamatok, ezek egyformán működnek az emberiség minden
tagjánál.
Az
viszont, hogy a vázolt folyamat során fellépő csábítás a
könnyebb út igénybe vételére kit mennyire érint, ki mennyire
enged ennek a csábításnak, tehát hogy ki milyen erkölcsösen áll
ellen a csábításnak, az már teljesen egyéni, ami viszont a
lényeget, magát a rendszert és működését nem érinti!
Az
élet fennmaradása érdekei, és általuk az ösztöneink által
támogatott cselekvési- és gondolkodási irányok, követelmények
sokféle vágyat és azokat kielégítő jutalom-érzést hoztak
létre, mint pl. a boldogság-vágy > boldogság
(boldogtalanság), igazságvágy > igazságosság (hazugság,
képmutatás, önámítás), siker-vágy > siker-élmény
(kudarc, vereség), kéjvágy >kéj, élvezet (fájdalom) stb.
Az is tagadhatatlan, hogy ezek minden emberben ott vannak, ami ismét
csak azt bizonyítja, hogy az erkölcs globális, emberiségi szintű
jelenség.
Sokan
az erkölcsöt valami gyúrmázható, kijátszható, a közösség
kénye-kedve szerint alakítgatható jelenségnek tartják, amit jól
tükröz a sajnos hivatalosnak számító wikiszótár és a
Wikipédia erkölcs-meghatározása is, pedig az erkölcs független
a közösségektől, általános, emberiségi kategória, az erkölcsi
küzdelem minden emberben ugyanolyan módon zajlik!
Azt
írja a wikiszótár az erkölcs meghatározásáról szóló
szócikkben:
„Az
erkölcs a társadalomban elfogadottnak és helyesnek tartott emberi
magatartást, cselekedeteket kötelezően meghatározó, koronként
és közösségenként változó szabályok összessége. Ezeket a
szabályokat a tapasztalat alapján hozzák létre, és
közmegegyezéssé válnak; ez alapján tudható, hogy mi a helyes és
mi a helytelen az adott közösség szabályai szerint.”
Ehelyett
szerintem pontosan az ellenkezője van a gyakorlatban (a megfelelő
helyre az öncsalást-képmutatást beillesztve…) :
„A
társadalomban elfogadottnak és helyesnek tartott emberi magatartást
(az öncsalást-képmutatást) kötelezően meghatározó, koronként
és közösségenként változó (öncsalási-képmutatási)
szabályok összessége. Ezeket a szabályokat a tapasztalat alapján
hozzák létre, és közmegegyezéssé válnak; ez alapján tudható,
hogy mi a helyes és mi a helytelen öncsalás és képmutatás az
adott közösség szabályai szerint.”
Ez
tehát a társadalmi öncsalás-képmutatás elvi meghatározása...
Mert
az erkölcs meghatározása egészen más!...
Az
erkölcs független az összes felsorolt körülménytől. Egy
mozzanat, cselekedet, szándék stb. erkölcsösségét kizárólag
az dönti el, hogy a könnyebb utat valósítja-e meg, vagy pedig az
érintett ember vagy emberek ezzel a mozzanattal hajlandók
felvállalni az erkölcsileg helyes úttal járó nehézségeket. A
helyes út lényege, hogy ezt választva a döntés meghozója
felvállalja a létfenntartó ösztönök által meghatározott
tennivalókat, akkor is, ha ez nehézségekkel jár. A könnyebb út
választása esetén ezek a nehézségek elmaradnak, emiatt nevezzük
könnyebb útnak.
A
wikiszótár meghatározása abból indul ki, és ezt nyíltan ki is
mondja, hogy az erkölcs „koronként és közösségenként változó
szabályok összessége”.
Az,
ami koronként, helyszínenként, társadalmanként változik, az
pontosan az erkölcstelen könnyebb út, annak leggyakoribb
megnyilvánulási formája, az elvtelen, öncélú öröm- és
élvezetszerzés és az öncsalás-képmutatás. Az, amennyit és
ahogyan az adott közösség az erkölcsi követelményekből betart,
nos, az valóban közösségenként, helyenként és korszakonként
változik...
A
fentiek alapján teljesen nyilvánvaló, hogy az erkölcs független
minden egyébtől (közösségtől, helytől, időtől), az erkölcs
a könnyebb út csábítása elleni küzdelmünk, az erkölcsösség
pedig az, ha ezt sikerül megvalósítanunk, és fölvállalnunk a
helyes úttal járó nehézségeket.
Így
kimondhatjuk, hogy az erkölcs minden embernek a külön küzdelme a
könnyebb út csábításával szemben, és csak annyiban közösségi
kategória, hogy ez minden emberre egyaránt azonos okoktól
vezérelve és azonos módon zajlik. Tehát közösségi fogalom, ha
a közösségen az egész emberiséget értjük. Ez a küzdelem
legtöbbnyire a minden embert kínzó elvtelen, öncélú
örömszerzési- és önbecsülési kényszerünk és a hamis
önbecsülésünk kényszere ellen folyik, a saját lelkiismeretünk
jóra vivő és az előbb említett rosszra vivő kényszereink
késztetései között őrlődve.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése