Harcz László: Az evolúció filozófiája-1. Kattintható Tartalomjegyzék, A teljes szöveg egyben

Archív, 2018. 05. 10., Harcz László: Az evolúció filozófiája - 1. kiadás

A vágyak és a beteljesülés A „könnyebb út” csábítása és a nehezebb, de helyes út felvállalása Erkölcsfilozófia, kultúrális evo...

2025. május 7., szerda

Harcz László: A legjobb gondolatszilánkok

 Harcz László: A legjobb gondolatszilánkok

https://docs.google.com/document/d/1jsgFgmq3QObOx11zs9BMRFfwtQSF6FRXJpR7yX68Qaw/edit?tab=t.0


  1. 585. Az emberi evolúció csak az igazságosság talaján képes hatékonyan működni, bármilyen emberi hamisság veszélyezteti az emberi élet fennmaradását! (Evolúció)

  2. A filozófia az a módszer, amellyel az ész megpróbál elrejtőzni az erkölcsi követelmények elől. (Filozófia)

  3. 588. --- A művészet az istent (vagyis a lelkiismeretet, lényegében az erkölcsösséget) szövi bele az életünkbe. (Isten, erkölcs, lelkiismeret)

  4. 589. — A részeges, nyomorult, lenézett színész is képes a legnagyobb művészi teljesítményre is, mert a valóság a színezüst tükörben sem tükröződik jobban, mint akár egy pocsolyában… Sőt! (Művészet)

  5. 1.     --- A becsület a legnagyobb luxus a világon – Ismeretlen szerzőtől; Hozzáteszem:  Az erkölcs a legnagyobb luxus és a legnagyobb virtus, mert a világ legnehezebb feladata erkölcsösnek lenni – Erkölcs

  6. 2.     --- A becsület a legnagyobb luxus, így a legszegényebb becsületes ember  is gazdagabb, mint a leggazdagabb csaló. Erkölcs

  7. 8.     --- A bölcsesség az emberi evolúció legmagasabb szintű megnyilvánulása! Bölcsesség

  8. 9.     --- A bűnbakképzés sem rejti el a bűnbakképző esetleges hitványságát… 2016. 02. 11. Bűnbakképzés

  9. 12. --- A demokrácia magas erkölcsű társadalom, és ez alacsony erkölcsű emberekkel nem megy!... Demokrácia

  10. 26. --- A filozófiát nagyon elbonyolították, hogy ne kelljen a lényeggel foglalkozni, de ez lehetőleg minél kevesebbeknek tűnjék föl… A lényeg persze az erkölcsfilozófia, mert az emberi élet lényege is az élet fenntartása, és a jó erkölcs az, amely ezt lehetővé teszi. Az erkölcs minden embert érint, az erkölcsről emiatt csak közérthetően szabad szólni. Az emberek nem bánják, ha nem kell az erkölccsel foglalkozniok, mert ez, tudjuk, hogy a legnehezebb feladataink egyike. De pontosan a legokosabbaknak kötelességük, hogy a legnehezebb feladatokat megoldják, velük foglalkozzanak, és így a filozófusok fő dolga az erkölccsel való foglalkozás lenne, és a lehető legegyszerűbb, legközérthetőbb nyelven. Filozófia

  11. 27. --- A filozófusnak el kell döntenie, hogy az igazságot szolgálja, vagy inkább sikeres akar lenni és a társadalom lelkifurdalását nyugtatgatja azzal, hogy elhallgatja, hogy milyen is valójában az emberi természet, hogy az emberek túlnyomórészt  erkölcsileg nem elég szilárdak, gyarlók, ezáltal a társadalom is az, hiszen a társadalmat az emberek alkotják. A népszerű, élő filozófusok szinte mind az utóbbi kategóriába tartoznak. Kérdés, így megérdemlik-e a filozófus elnevezést... (Filozófia, Igazság, Erkölcs)

  12. 28. --- A filozófusok azért nem akarnak még hallani sem az önámításról, mert ha ennek a létét elismernék, akkor nyilvánvalóvá válna, hogy többnyire hazudnak, és az, hogy ilyen hazug filozófiára nincs szükség… Filozófia

  13. 29. --- A föluszított tömeg soha nem demokratikus!  2019. 01. 29. Demokrácia

  14. 31. --- A gyarló, gonosz ember szívéhez a legbiztosabb út az együtt-gyűlölködésen át vezet. Gyűlölködési kényszer

  15. 32. --- A gonosz, ha a világ összes, nálánál jobb emberét elteszi láb alól, nagy karriert fut be, mert mint a világ legnagyobb tömeggyilkosa, ő lesz ezután a leggonoszabb ember a világon. Gonoszs.

  16. 33. --- A gonoszok a legnyomorultabbak, mert saját elhatározásból válnak alja emberré… Gonoszs.

  17. 35. --- A gonoszok nagy tévedése, hogy azt hiszik, minél több embert feketítenek be, ők maguk annál jobb embernek tűnnek a rangsorban. Pedig ez éppen fordítva van, mert annál gonoszabbnak  számítanak azután. Gonoszs.

  18. 36. --- A gonoszok, mivel érzik, hogy kevesebbet érnek a jóknál,  ösztönösen sanyargatják és provokálják a jókat, hogy azok, türelmük fogytán, esetleg méltatlanul viselkedjenek, és így erkölcsi előnyük, fölényük megszűnjék. Gonoszs.

  19. 37. --- A gonoszság legtöbbször a kisebbségi érzésből ered. 2014-10-06. Gon.

  20. 38. --- A gúny a legyőzöttek fegyvere… (Ismeretlen szerzőtől) Gúnyol. k.

  21. 39. --- A gúnyolódási (besározási-, megalázási-, lekicsinylési-) kényszer fogalma: a hamis önbecsülés kényszerét látszólag „kielégítő” kényszer-cselekvés. Minél értéktelenebb – vagy minél megbántottabb! - valaki, annál többet gúnyolódik, hogy az ellenfél kisebbítésével a helyzetét úgymond javítsa. 2015-10-26. Gúnyol. k.

  22. 40. --- A gyermek a szerető szülőn kívül az égvilágon senkitől nem nyeli le a bírálatot. Emiatt a szülőnek a legelemibb kötelességei közé tartozik, hogy a gyermekét szembesítse a jellemi hiányosságaival, természetesen tapintatosan, de egyértelműen. Az az anya, aki semmiféle kritikával nem él a gyermeke iránt, inkább ne szüljön, mert a kritikátlan majomszeretet életképtelenné teszi a gyermeket, akinek pokoli szenvedés lesz az élete. Önkrit.

  23. 41. --- A gyűlölet részben a tudatlanságból, részben a gyenge jellemből táplálkozik, és csak kis részben hibáztathatjuk a hátrányos helyzetünket. 2015-06-19.  Gyűlölk. k.

  24. 42. --- A gyűlölködés pótcselekvés, tőle a lelkifurdalás nem múlik el, hanem csak attól, ha követed a lelkiismeret szavát. Gyűlölk. k.

  25. 43. --- A gyűlölködés szerintem a bűnbakképzés egyik fő formája, a bűnbakképzés pedig az erkölcsi felelősség elhárítása (áthárítása) eszköze, az önámítás egyik leggyakoribb megjelenési módja, az önámítás pedig az emberi erkölcstelenség messze legfontosabb fajtája, a legtöbb emberi bűn oka és a gyarlóság, az erkölcsi esendőség közvetlen kiváltója. Gyűlölk. k.

  26. 44. --- A gyűlölködőnek nincs szüksége valódi ellenségre; gyárt magának... Gyűlölk. k.

  27. 45. --- A háborúság alapja a saját „falka”, a saját közösség „megvédése” a falkán kívüliekkel szemben. Az emberiség sorsa függ attól, hogy elég gyorsan belátja-e elegendő ember, hogy ma már az egész emberiség a falkánk, annak az érdekeit kell képviselnünk – és ezáltal megszűnik majd a háborúság egyik legfőbb oka. Falka-öszt.

  28. 46. --- A hagyományos politizálás lassan értelmetlenné válik. Tudomásul kellene vennünk, hogy ember az embert, párt a pártot nem tud tartósan legyőzni, csak akkor, ha visszaél az emberi természet rosszra hajlamos mivoltával és aljas módon uszítja, félrevezeti a tömegeket. Emiatt annak van igazán értelme, hogy az emberi természetnek ezt a rosszra- kaphatóságát megismerjük, és így hatékonyabban képesek legyünk fellépni az erkölcsi gyengeségeink ellen. Emberi természet

  29. 47. --- A hamis önbecsülés és a jogos, megérdemelt önbecsülés között nem kisebb az érték-különbség, mint a bizsu és a gyémántkarkötő között. Pedig mindkettő valódinak látszik... 2015-10-07. A hamis önbecs. k.

  30. 48. --- A hamis önbecsülés kényszere egyfajta részegség, amelybe mindenki boldogan beleszédül, aki az önbecsülését képtelen becsületes módon, eszmei és kocsmai tántorgás nélkül megszerezni.  2015-11-25., A hamis önbecs. k.

  31. 49. --- A hamis önbecsülés ösztönös kényszere és a hamis közösségi érzés ösztönös kényszere a saját sátánunk, a lelkiismeretünk pedig a saját istenünk… 2015-10-21. Lelkiism., Hamis önbecs. k.

  32. 53. --- A hatalmat az emberi gyarlóság (emberi erkölcsi esendőség) hozza létre. Ostobaság és képmutatás ellene tiltakozni, a saját gyarlóságodon javíts először! 2015-01-16. Hat., Erk., képm.

  33. 54. --- A hatalom a közerkölcs, végülis az egyén alkuja, megalkuvása az államhatalommal: én, a közerkölcs a szavazatom által engedem, hogy te hatalmon légy, de te, hatalom engedd, hogy én, az egyén lopjak-csaljak… 2016-01-18. Hat., Erk., Közerk.

  34. 55. --- A hatalom a társadalmi igényekből születik, a társadalmat emberek alkotják, az embereket pedig az ún. emberi természet vezérli. És az emberi természet bizonyítottan rosszra vivő hajlamú. Akkor meg mit ugrálsz a hatalom ellen? A hatalom oka te vagy, összes hibáddal együtt! Hat., Emb. term.

  35. 56. --- A hatalom csak akkor szűnne meg, ha az emberi természet nem volna gyarló, erkölcsileg esendő, ha nem hajlana a rosszra. Hat., Erk.

  36. 57. --- A hatalom hosszabb távon tükrözi a társadalmat alkotó egyének, de legalábbis a nagy többség akaratát. Ezért hatalmas képmutatás és hazugság a hatalmat bármiért is felelőssé tenni, a társadalom saját maga a felelős mindenért. Hat., Képm.

  37. 58. --- A hatalom mindig és mindenütt csak annyit engedhet meg magának, amennyit a közerkölcs (a "társadalom") engedélyez a számára, ezért a legnagyobb hazugság és képmutatás mindenért a hatalmat felelőssé tenni. Mi magunk vagyunk a felelősök mindenért! Hat., Erk., Közerk.

  38. 59. --- A hatalomváltáshoz általában mindössze egy újabb, a tömegek számára vonzóbb hazugság-csokor szükséges. Hat., Hazugs.

  39. 60. --- A hit főként a vágyakon alapszik, a tudás meg a bizonyosságokon. Hit, Vágy, Tudás

  40. 61. --- A hősiesség az emberi szolidaritás legmagasabb szintű megnyilvánulása. A másik emberért vagy a közösségért vállalt hősies kockázat az egyik legnemesebb, legértékesebb tett az életben. Szolid., Hősiess.

  41. 62. --- A humanizmus alapja az, hogy elfogadom, hogy minden ember gyarló, mert ezáltal ébred bennem irgalom, együttérzés és szolidaritás minden ember iránt. 2015-06-25. Szolid., Együttérz., Irg.

  42. 63. --- A jelenlegi fil. nem az élet fenntartása elvei mentén működik, hanem egyfajta önmagában élvezkedő rendszerként, amelynek semmi köze az élet fennmaradásához, a célja nem ez, hanem a talmi társadalmi siker, az elfogadottság, a megélhetés biztosítása, méghozzá a legotrombább módon, a szellemi-erkölcsi kötelezettségek mellőzésével. Fil., Élet fennmarad.

  43. 64. --- A jelenlegi filozófia az ész bújócskája az erkölcs elől! 2014-10-1. Fil.

  44. 65. --- A jelenlegi filozófia útjában áll az evolúciónak, nem veszi figyelembe az evolúcióval kapcsolatos legújabb kutatási eredményeket és az evolúció-központú szemléletet, és így el fog tűnni. 2014. 01. 01. Fil

  45. 69. --- A jók paradoxona az, hogy szerények, pedig ők lehetnének a legbüszkébbek magukra! Erk., Szerénys.

  46. 70. --- A jóra vivő ösztön attól jóra vivő, hogy az élet fennmaradását szolgálja, a rosszra csábító pedig azt nem szolgálja, hanem csak az öncélú, elvtelen, élvhajhász hamis önbecsülésünket és hamis közösségi érzésünket, általánosságban szólva: az öncélú, elvtelen, élvhajhász örömszerzési kényszerünket, vagyis a szabadjára engedett vágyainkat. Jóra vivő öszt., Élet fennmarad.

  47. 71. --- A jóság csendes és szerény, mert megengedheti magának, nincs szüksége reklámra; a gonoszság viszont harsány és hivalkodó, mert a hamis látszatokat csak nagy zajjal, hírveréssel lehet eladni… 2015-11-16. Jóság, Gonoszs. Érték

  48. 590. --- Amíg a tudomány nem érti meg, hogy a hamis önbecsülés kényszerének a kielégítése  jelenti a legnagyobb “értéket” (jobb híján!) a megalázott, letiport legalsó társadalmi rétegek számára, és amíg a gazdagabb, szerencsésebb felsőbb rétegek nem teremtik meg minden ember számára az esély-egyenlőséget és az emberi méltósághoz való tényleges jogot, addig az emberiség további borzalmak elé néz, és tovább süllyed a mocsárba és a megsemmisülésbe! (Az emb. term. hamisságai)

  49. 591. --- Az ember értékét az erkölcsössége adja, mert a képesség nem érdem, azt készen kapjuk a génjeinkben, de az erkölcsösség minden kis darabkájáért meg kell küzdenünk; az önzésünkkel, a hedonizmusunkkal, a hamis önbecsülésünkkel, a hamis közösségi érzésünkkel, az önkritikátlanságunkkal stb. birkózva...

  50. 592. Üres szekér nagy zajjal jár; a megrakott szekér csendesen halad... (Népi mondás?) Érték

  51. 72. --- A gyarlóságra, képmutatásra hajló emberiség sajnos valószínűleg soha nem fogja általános rendezőelvként elfogadni az igazságosságot... (Képmutatás, Igazság)

  52. 73. --- A képzetes (lelki) önkielégítésnek (kompenzációnak) a gyarlóság, a hamis önbecsülés kényszere és a hamis közösségi érzés kényszere, de leginkább a kisebbségi érzés az oka; a bűnbakképzés, kirekesztés, önámítás-képmutatás, hazugság, gonoszság stb. pedig a módszerei. (Hamis önb. k., Hamis közöss. érz. k.)

  53. 74. --- A készen kapott (öröklött) kiválóság csak adottság, míg a saját magunk által kiküzdött kiválóság már erény! Erk., Erény

  54. 330.                   --- Az erkölcs a gyakorlatban az egyént magába foglaló csoport érdekeinek való megfelelést jelenti (lásd: Arisztotelész). Valójában az erkölcs a teljes élővilág fennmaradása szolgálatát jelenti (Ez meg Szókratész erkölcs-fogalmához áll közel). Minél nagyobb közösséget tekint a sajátjának az egyén, erkölcsei annál inkább megközelítik a valódi, eszményi erkölcs fogalmát.

  55.  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  56. — A filozófia állandó önmosdatás.

  57. — A filozófia jelenleg az emberi világ legnagyobb átverése…

  58. — A legerősebb ösztönös, élettani eredetű alapkésztetésünk az, hogy mind saját személyünket illetően saját lelkiismeretünk előtt, mind a közösségünk számára minél értékesebbnek, minél rangosabbnak mutatkozzunk, mert evolúciósan ez a legelőnyösebb számunkra. Ezt az elménk alapvetően az önámítással, mint általános csalással valósítja meg. A filozófia a tudatunk erre adott válasza, a filozófia igyekszik tisztára mosni a személyünket és az értékrendünket, úgy, hogy másokat kisebbíteni igyekszik rágalmazással, besározással stb., mivel mi magunk ezután hozzájuk képest többnek tűnünk. A filozófiában az emberiség lelkiismeret-furdalása nyilvánul meg, egyelőre nagyon gyarló, önámító összképet nyújtva.

  59. — Az általános emberi természet alapjában véve jóra vivő (a lelkiismeret vezérli), de a rosszra csábítható átmenetileg. Ezt egyes politikusok kihasználják hatalmuk megtartása érdekében, míg a jó emberek, leginkább a bölcsek, az emberi természet alap-vonását, a jóra való ösztönös törekvést, a lelkiismeretességet igyekeznek erősíteni bennünk, mert az emberi élet csak a jóság alapján maradhat fenn. Mindennél igazabb tehát a híres írónk, Móricz Zsigmond regénycíme: Légy jó mindhalálig!

  60. 529/2. — Minél többet megértesz a világból, annál nagyobb a felelősséged és a tennivalód a világ sorsa alakításával kapcsolatban. Aki tehát tehetségét csak a saját gazdagodására és hatalom-szerzésére használja, csupán egy önző, aljas gazember!

  61. --- A boldogság legfőbb feltétele a nyugodt lelkiismeret. 2014-11-17. Kat.: Lelkiismeret

  62. — A szellemesség amiatt olyan vonzó, mert az emberi evolúció legfőbb helyszíne, az elme fejlettsége bizonyítéka. A szellemesség bizonyos garanciát jelent az illető egyén elméjének a szellemi mutációk előállításához szükséges szellemi fejlettség meglétére.

  63. A változatosság azért gyönyörködtet, mert az evolúcióhoz mutációk, változatok szükségesek, ezeknek a létrejöttéhez pedig minél változatosabb gondolatok, történések és cselekedetek (és minél fejlettebb képzettársítási, asszociációs készség), amelyekből aztán az evolúció során azok a változatok maradnak fenn, amelyek a leghasznosabbak, a legmaradandóbbak, amelyek a szelekció során a legtöbb utódot és értéket állítják elő. Emiatt találjuk, ill. emiatt találják gyönyörködtetőnek az életfenntartó ösztöneink a változatosságot." H. L. 2024. 07. 22.

  64. --- Egy gondolatszilánk, mely az emberi természet lényegét kerülgeti:

  65. A gyűlölködés a hamis önbecsülés, az alacsony önértékelés és az öncsalás-önámítás következménye a gyenge jellemű vagy nagyon szorult helyzetben lévő embereknél. A helyes válasz a gyűlölködésre tehát semmiképpen sem a viszont-gyűlölködés, hanem a türelem, a tájékoztatás, továbbá az ingyenes oktatás megerősítése és a teljes, csorbítatlan esélyegyenlőség biztosítása mindenki számára, tehát a globális szolidaritás. 2021. H. L.

  66. --- “ 1. A legnagyobb érték az élet. A legértékesebb emberi tulajdonság tehát az, amelynek a révén az egyén a legtöbbet teheti az élet fennmaradásáért.

  67. 2. Az élet fennmaradása szempontjából a legfontosabb emberi tulajdonság az erkölcsösség, annak minél magasabb foka. (Ennek bizonyítása megtalálható “Az erkölcs és az értékek általános elmélete”-ben!)

  68. 3. Mivel a valóságban a valódi társadalmi rang arányban áll az egyén valódi erkölcsi színvonalával vagyis értékességével, emiatt mindig, minden ember ösztönösen minél értékesebbnek akarja láttatni magát, minél erkölcsösebb színben akar feltűnni, mert mindig, mindenki a lehető legmagasabb társadalmi rang megszerzésére törekszik, ugyanis minél magasabb a társadalmi rangja, befolyása, hatalma valakinek, annál nagyobbak az evolúciós esélyei neki és utódainak a túlélésre. És az életfenntartó ösztöneink és tudati szintű szószólójuk, a lelkiismeret pontosan ezeket akarja erősíteni bennünk: az egyénre vonatkozó és az egyénnek a közösséggel fennálló viszonyával kapcsolatos késztetéseit, tehát azt, hogy az egyén legyen minél értékesebb, tehát erkölcsösebb; és a közösség iránti elköteleződése, áldozat-hozatala is legyen minél magasabb szintű, tehát az egyén legyen minél értékesebb önmagában is és a közösségen belüli helyzetével kapcsolatban is.

  69. 4. Mivel az erkölcsösség az emberi élet legnehezebb feladata, így szinte mindig, szinte minden ember csalással, hamissággal akarja elérni az erkölcsösség, az értékesség látszatát. Ennek a legfontosabb módszerei az önámítás, a képmutatás, a hazugság, a hamis önbecsülés kényszerének való engedelmesség, a bűnbakképzés, mások sározása, alázása, mocskolása, stb. 2021. H. L.

  70. — Az a filozófus, aki nem képes felfogni, hogy mi is az erkölcs valójában, nem is filozófus. Hát mi más lenne az erkölcsösség (mint legmagasztosabb érték-alkotó kényszer) értelme, mint az élet (mint legnagyobb megvalósult érték) fennmaradása segítése! 2022. 07. 22. H. L.

  71. — Az emberiségnek nincsen egységes, közös erkölcsi irányító szerve, rendszere, képessége, mert nincs közös erkölcsi- és értékrendje! Emiatt jelenleg rohan a szakadék felé! Nem mellesleg: hát mi más lehetne a közös értékrendünk alapja, mint egy közös erkölcsi rendszer, amelyet minden ember elfogad. És mi más lehetne ennek a közös erkölcsnek a célja, értelme, lényege? Csakis az élet fennmaradása… 2022. 07. 21.

  72. Ahol nincs szolidaritás, ott nincs demokrácia sem! 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  73. — “Az olvasás a gondolati mutációk tárháza. 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L. 

  74. — A (tisztességes!) vita  a gondolat evolúciója... 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  75. Tisztességes társadalomban hány percig lehetne hatalmon egy despota?! 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  76. --- Az ember értékét az erkölcsössége adja, mert a képesség nem érdem, azt készen kapjuk a génjeinkben, de az erkölcsösség minden kis darabkájáért meg kell küzdenünk; az önzésünkkel, a hedonizmusunkkal, a hamis önbecsülésünkkel, a hamis közösségi érzésünkkel, az önkritikátlanságunkkal stb. birkózva… 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  77. --- Az ember saját magát képes a legjobban becsapni, másokat már kevésbé, és az élő természetet egyáltalán nem lehet félrevezetni! 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  78. --- Az emberi természet legrövidebb leírása: Vegyük végre észre, hogy az emberi társadalom eszmei csatározásai a hamis önbecsülés hamis kielégítése, az erkölcsi felelősség hamis elhárítása, másokra hárítása érdekében zajlanak, tehát erkölcsi pótcselekvés zajlik az egész társadalomban, a hibát mindenki másban keresi. 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  79. --- Az emberiség megmaradásához közös, globális döntésekre van szükség, ezekhez meg kell érteni, hogyan működik a (minden embert vezérlő!) emberi természet, ehhez pedig tudomásul kell venni, hogy az emberi természet a hamisságok alkalmazásával teremti meg, legalábbis ideiglenesen és borulékony módon, a lelki egyensúlyt. Emiatt végre tudomásul kellene vennie a tudománynak, hogy az emberi természet kitéphetetlen részét képezi a hamisságok alkalmazása, a hamis önbecsülés és a hamis közösségi érzés és az ezeket némán és engedelmesen kiszolgáló önámítás-képmutatás! (Az emb. term. hamisságai). 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  80. --- A társadalom legalján sínylődő emberek számára nem az élet a legnagyobb érték, hanem a hamis önbecsülésük kényszerének a kielégítése (a kötekedés a felettük lévő társadalmi rétegekkel), melyet a mélységes megalázottság és alávetettség elkerülhetetlenül előidéz bennük. Hamis önbecs. 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  81. --- Az ideák tulajdonképpen az életfenntartó ösztönös késztetések, és döntően a genetikai anyagunkból származnak. 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  82. --- Az igazán bátor az, aki az általános emberi hibák ellen kiáll, mert ő azonnal szembekerül szinte az egész emberiséggel, hiszen az emberi természet hibáit a legtöbb ember elutasítja, kikéri magának, és aki ezt mégis a fejére olvassa azáltal, hogy általános emberi hibaként kezeli a szóbanforgó vonást, arra gyilkos dühvel támad… Erről sokat tudna mesélni Szókratész, Jézus vagy Morus Tamás!... Ők bírálni merészelték az általános emberi természetet, és persze, a nagyrabecsült emberiség mind meg is ölte őket! 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  83. --- Az öncsalás, önámítás az emberi természet legmakacsabb és legkárosabb jellemzője; olyan, mint a “-1” - gyel való szorzás, az összes negatívumunkból pozitívumot csinál, de ehhez szabadjára kell engedni magunkban a fenevadat, az öncsalást. 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  84. --- Gyenge jellemű ember a hamis önbecsülését, és általában, a szabadjára engedett vágyait elégíti ki a hazugságaival, öncsalásával, míg a rendes ember a lelkiismeretét. 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  85. --- Ha nem sikerül megoldanunk az emberiség globális, erkölcsi alapú kormányzását (pl. az Öregek Tanácsa vagy a Bölcsek Tanácsa országos és globális plénumain át), akkor az emberiség visszasüllyed a középkorba, vagy akár az ősközösségbe, de nagy eséllyel ki is pusztul. 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  86. --- Minden emberi csalás, hamisság káros az evolúció sikerességére, tehát az élet fennmaradására nézve. 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  87. --- Minél szélesebb körben szolidáris valaki, annál erkölcsösebbnek számít! 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L. (Csányi Vilmos akadémikus által is hitelesítve, hiszen saját gondolataként idézte!)

  88. --- Nem az uszítókra kell haragudnunk, ők egyszerűen nagyon okos, nagyon jellemtelen emberek. Saját magunkra kell haragudnunk, amiért bedőlünk az uszításnak!!! 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  89. --- Az emberi természet alapból rosszra csábítható, sőt, uszítható. A hibát az emberi természetben, és ezáltal saját magunkban kell keresnünk. Amíg ezt nem fogadjuk el, rohanunk a szakadék felé. 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  90. --- Vegyük végre észre, hogy az emberi társadalom eszmei csatározásai a bűnbakképzés és a hamis önbecsülés hamis kielégítése, az erkölcsi felelősség hamis elhárítása, másokra hárítása érdekében zajlanak, tehát erkölcsi pótcselekvés zajlik az egész társadalomban, mert a hibát mindenki másban keresi. 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  91. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  92. — A gonosz, kapzsi diktátorok és minden egyéb aljas politikus csak abból él, hogy Te, Ember, gyarló (erkölcsileg esendő) vagy! A világ majd akkor lesz jobb, ha nem az aljas közszereplők, (mint bűnbakok) szidalmazásával telik az időd, hanem elkezdesz tisztességesen élni, és felvállalod az ezzel járó nehézségeket, áldozatokat és kockázatokat, tehát az önkritikát, az önmérsékletet, a szolidaritást, a megbocsájtást stb.! Harcz László, 2022. 06. 26.” 

  93. — “A szkepticizmus, a kételkedés az ész oldaláról vizsgálódik, a lelkiismeret pedig az erkölcsösséget igyekszik érvényesíteni. E kettő az emberi evolúció két legfőbb eszköze.”

  94. — “A szkepticizmus az emberi evolúció egyik szükséges alapfeltétele” 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  95. — “Az okos emberek szkepticizmusa nélkül már rég nem lenne emberiség…” 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L. 

  96. — “Nem az számít az érdemeid latolgatásánál, hogy mit kapsz a sorstól, hanem az, hogy mit adsz a világnak!” 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L. 

  97. — “Az ember csak az önámítása felől érthető meg igazán, ennek a hamis kompenzációnak a jellege, kicsengése mutatja meg igazán az egyén személyiségét, hiszen az önámítás a személyiség érték-hiányait próbálja elfedni, tehát pontosan megmutatja az egyén hiányosságait erkölcsi és és minden egyéb szempontból” 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L. 

  98. — “Amíg a társadalmi jelenségeket csupán önmagukban vizsgáljuk, anélkül, hogy minden esetben megvizsgálnánk az erkölcsi szempontokat, addig csak iszapbirkózásnak lehet nevezni az egész politikát és a közéletet, amely legfőképpen arra hivatott, hogy eltakarja az emberi természet legfőbb és egyben legkárosabb vonását: a hamis önbecsülés és a hamis közösségi áldozatvállalás kényszerét! 2022. 06. 16. H. L. 

  99. — Az egyik emberi elme csalását egy másik emberi elme csalásával megtámadni értelmetlen, sőt végzetesen káros, mert mindvégig a csalások terén folyik csak a hadakozás; és mindeközben rohanunk a környezeti katasztrófa szakadékja felé!

  100. — A filozófiában a tévképzetek harcolnak egymással, a valóságban meg tönkremegy a világ…

  101. Mivel az önbecsülési kényszer (lánykori nevén a rangsor-kényszer vagy rangsor-ösztön)  a legfontosabb és legerősebb kényszereink közé tartozik,emiatt szinte mindig, szinte minden ember ösztönszerűen engedelmeskedik a hamis önbecsülése kényszerének (ha erkölcsileg esendő az adott pillanatban), vagy igen ritkán, ha kegyelmi állapotban van, az önbecsülési kényszerének (az élet fennmaradása érdekeinek). 2022. 01. 01. H. L.

  102. — Az egyik legnagyobb érték a műveltség. 

  103. — A bűnöző csak egyes embereket, csoportokat károsít meg, de a politikus, hatalma nagyságától függően, az egész emberi közösséget, sőt, az egész élővilágot silányítja a rosszra használt hatalma által.

  104. H. L. 2023. 08. 10.

  105. — Az értelemmel bíró emberi faj (és annak összes újdonság-erejű megnyilvánulása!) a földi evolúció eddigi legnagyobb horderejű mutációja. Kérdés, hogy véletlenszerű-e, vagy az élet fennmaradása automatizmusai késztették a természetet ennek a(z értelmes fajnak a) létrehozására!!! (2022. 07. 31., Harcz László)

  106. — A földi evolúció eddigi legnagyobb mutációi abból származnak, hogy az emberi faj képes arra, hogy képzelt (metafizikai, transzcendens) dolgokat létrehozzon, és ezekkel számtalan mutációt valósítson meg, mint pl. az erkölcsös (emberi) döntés, amely támogatja az evolúció működését, vagy pl. az erkölcstelen (emberi) döntés, amely hamis tényekből és feltételezésekből indul ki, és így árt az evolúció működésének, ezáltal káros az élet fennmaradására nézve. 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L. 

  107. — Az a filozófus, aki szellemileg alkalmas a hivatása ellátására, de erkölcsileg nem hajlandó felemelkedni az erkölcsösség bizonyos magas szintjére (aki nem hajlandó szembeszállni az emberi természet eleve gyarló, esendő beállítottságával), az nem érdemli meg a filozófus nevet, mert a kellő erkölcsi színvonala híján nem bölcs, tehát nem is filozófus. 2022. 07. 22. H. L.

  108. --- A legáltalánosabb bűn az, ha nem küzdünk a káros, rosszra csábító késztetéseink (a hamis önbecsülésünk, a hedonizmusunk stb.) ellen! 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  109. --- A demokráciához magasabb szintű szolidaritásra, vallási türelemre, megértésre, együttérzésre, irgalomra stb. van szükség, mint a korábbi társadalmi formákhoz, és ezek mind az egyéni áldozatvállalás növekedését igénylik a közösség javára, tehát mind erkölcsi jellegű tulajdonságok. A felelősséget tehát senki nem háríthatja el magáról a társadalom állapota miatt: minden egyes ember erőfeszítésére szükség van ahhoz, hogy a társadalmi erkölcsösség színvonala és ezzel a demokrácia esélye növekedjék! 2021. 09. 02.

  110. Emiatt megnő az egyéni erkölcsi példamutatás jelentősége; szerintem egyedül ez képes emelni a társadalom erkölcsi színvonalát. Ha nagyon lassan is, de a fejlődés, a hatás, az eredmény biztosan létrejön. 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  111. Kívülről nem lehet a demokráciát ráerőltetni egyetlen országra sem, mert a demokráciához magasabb társadalmi erkölcsi színvonal szükséges, mint az azt megelőző társadalmi szervezettségekhez! Jól mutatja ezt az afgán példa! 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  112. — Abból kiindulva, mi várható hamarosan az emberiséggel, azt mondom, a miénknél fejlettebb civilizáció nemigen létezik az Univerzumban, mert egy bizonyos technikai szint elérése után túlszaporodás miatt kipusztul minden "civilizáció". Nem is szólva az ész "fejlődése" miatti csalás és hamisság mindenképpeni megjelenéséről, márpedig tudjuk, hogy minden hamisság, csalás árt az evolúciónak, az élet fennmaradásának. Harcz László 2022. 06. 26.”

  113. --- A gazember-politikus nemcsak a másik politikai oldalról nézve gazember, hanem középről tekintve is gazember! Tehát aki ezeket a gazembereket bírálja, nem feltétlenül a másik politikai oldalról való! 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  114. — Nem elkeseredni kell, mert az semmire sem jó, hanem kiállni az igazságért! Mert a hamisság bármely fajtája a szakadék felé sodorja az emberiséget! 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.

  115. --- Az emberiség problémáit lehetetlen egyetlen tudományos ágazaton belülről megoldani, ez az embernél csakis interdiszciplinárisan lehetséges. Pl. az erkölcs fogalmát sem lehetséges csakis a filozófián belül megadni, ehhez legalább szükség van még a genetika, az evolúció-kutatás és az agykutatás stb. ismereteire is. Valójában ma már egy általános „embertan”-ra lenne szükség az előre lépéshez. 2021. 09. 02 vagy korábbi, H. L.

  116. --- Meg kellene végre érteni, hogy a hiba az emberi természet működésében van. 2022. 06. 26. vagy korábbi, H. L.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése