Harcz László: Az evolúció filozófiája-1. Kattintható Tartalomjegyzék, A teljes szöveg egyben

Archív, 2018. 05. 10., Harcz László: Az evolúció filozófiája - 1. kiadás

A vágyak és a beteljesülés A „könnyebb út” csábítása és a nehezebb, de helyes út felvállalása Erkölcsfilozófia, kultúrális evo...

2018. február 21., szerda

Harcz László: Gondolatszilánkok, 1-250-ig, lezárva 2016. 05. 29.

Kereső-fogalmak: filozófia, evolúció, erkölcs, boldogság, az élet értelme, erkölcsfilozófia, emberi természet, etológia, emberi viselkedés, gyarlóság, hamis önbecsülés, önámítás, képmutatás, létfenntartó ösztönök, falka-ösztön, rangsor-ösztön, globális értékrend, az emberiség fennmaradása.

Lezárva: 2016. 05. 29.


1)     --- A becsület a legnagyobb luxus, mert a legszegényebb becsületes ember is gazdagabb, mint a leggazdagabb csaló. Efft, Erkölcs
2)     A biológiai demokrácia fogalma: annak a megfogalmazása, annak a kifejezése, hogy egyetlen fajhoz tartozunk és az ebből következő erkölcsfilozófiai megállapítások.
3)     Aki elismeri, hogy az emberiség egyetlen fajt képez, tehát minden emberre ugyanazok az ösztönös kényszerek hatnak, és ezek a kényszerek az emberi agy és értelem megjelenése és az észbeli képességek magas fejlettsége miatt öncélúvá, zömmel rosszra csábítóvá váltak, az elismeri, hogy az minden emberre érvényes emberi természet eleve rosszravivő hajlamú. Ezek alapján nyilvánvaló, hogy mindenki azonos erkölcsi lehetőségekkel és ebből kifolyóan azonos erkölcsi kötelezettségekkel rendelkezik és ezekkel indulhat neki az életnek.
4)     A társadalmi demokrácia pedig egyenesen következik a biológiai demokráciából, az abban megfogalmazott lehetőségek és kötelezettségek lehetségessé és egyben kötelezővé teszik, hogy az emberiség valódi demokráciában éljen.
5)     --- A boldogság legfőbb feltétele a nyugodt lelkiismeret. 2014-11-17. Efft, Lelkiismeret
6)     --- A boldogság nélkülözhetetlen feltétele az, hogy az egyén tisztában legyen mindenkori helyzetében azzal, hogy mi a legfontosabb tennivalója az élet fenntartásáért, valamint az is,  hogy a tőle telhetőt meg is tegye ennek a célnak az érdekében. Efft, Boldogság
7)     --- A bűnbakképzés sem rejti el a bűnbakképző esetleges hitványságát… 2016. 02. 11. Efft, Bűnbakképzés
8)     --- A demokrácia: Az a társadalmi rendszer, ahol papíron a nép uralkodik, a legnemesebb eszmék érvényesülnek, élükön a tiszta erkölccsel... A valóságban ez nem így van, de még mindig az ún.  demokrácia az, ahol ezt az eszményi helyzetet a legjobban megközelítik.
9)     --- A demokrácia magas erkölcsű társadalom, és ez alacsony erkölcsű emberekkel nem megy!... 2016-01-23. Efft, Közerkölcs
10) --- A demokráciát csakis a közvélemény erkölcsi ereje képes létrehozni és megtartani. Efft 4. Demokrácia
11) --- A diktátor az diktátor… Te vagy a hibás, mert hagyod diktálni. (2014-11-13) Efft 4. Diktatúra
12) --- A diktátor hatalomra jutása a társadalom erkölcsi állapota mélypontját jelzi. Efft 4.
13) --- A diktátor olyan, mint a rossz anya. A rossz anya erkölcsileg egy életre elrontja, elkényezteti a kisgyermeket, a diktátor pedig elkényezteti az embereket a saját nemlétező nagyszerűségükkel, nemzetük kiválóságával és a bűnbaknak kikiáltott társadalmi csoportok gyalázásával, és ezzel megnyomorítja a reábízott életeket… 2014-10-… Efft 4.
14) --- A diktátorok és a diktatúrák az emberiség vírusai. Az emberiség immunrendszere pedig az erkölcs. A diktátor, mint vírus, ezt az immunrendszert támadja, próbál áthatolni védőfalán. Ez átmenetileg sikerülhet is neki, de mint pl. az influenzánál is, egy idő után az immunrendszer felülkerekedik. Ebben bízhatunk egyedül, az emberiség erkölcsi épségében, immunitásában, védekező képességében. 2015-05-10. Efft 4.
15) --- A diktatúra azokat az országokat sújtja, ahol olyan mélyre sűllyedt a közerkölcs, akkora a korrupció, annyit lopnak a fejesek, és akkora az elvtelen összefonódás, hogy a nép már az elit egyetlen csoportjában sem bízik, és arra szavaz, aki a legtöbbet ígéri gátlástalanul, és a nép veleszületett rasszista hajlamait a leginkább kielégíti. () Efft 4.
16) --- A diktatúra megjelenése azt jelzi, hogy a társadalom erkölcsileg a mélyponton van, hiszen különben nem tűrné maga fölött a diktátort… () Efft 4.
17) --- A diktatúrában nem a diktátor uralkodik, hanem a társadalom (az ember) énjének a rosszabbik fele uralkodik a társadalom (az ember) énjének a jobbik fele fölött. () Efft 4.
18) --- A felnőtté válásban az az igazán rémítő, hogy az ember fölhagy régi álarcai próbálgatásával, és egy merőben újat vesz föl (Stephen King), Vagyis szerintem: Fölveszi a társadalmi képmutatás jól bevált álarcát… () Efft 31. Képmutatás
19) --- A felsőbbrendű tudatúak a legnagyobb öngólt akkor követnék el, ha mind kiirtanák az ún. alsóbbrendűeket – mert azután nem lenne kit lenézni… () Efft 37. Önbecsülési. kényszer
20) --- A filozófia amiatt olyan bonyolult és nehézkes, mert azt a benyomást akarja kelteni, hogy objektív, holott a legszubjektívebb tudomány. A filozófusok azt akarják elhitetni velünk, hogy az önámító-képmutató emberek által művelt tudomány mégis lehet igazságos, pártatlan és tisztességes… Pedig fából vaskarikát még a filozófusok sem képesek készíteni… 2015. 09. 01. Efft, Filozófia
21) --- A filozófia az egész emberiség létérdekeit szolgálja. A filozófusnak így az egész emberiséget kell képviselnie; az a filozófus viszont, aki a pártpolitikában részt vesz és egy párt vagy pártcsoport mellé áll, az csak az emberiség egy részének az érdekeit védi, emiatt azután már nem tekinthető mértékadó filozófusnak, legfeljebb politológusnak. 2015-09-13. Efft, Filozófia
22) --- A filozófia mindazoknak az ember által okozott gondoknak az enyhítésére jött létre, melyek az ember megjelenése nélkül nem is léteznének. 2016-02-05. Efft, Filozófia
23) --- A filozófia olyannak jött létre, amilyennek az emberiség óhajtotta. Ha az emberek a képmutatást, annak okát, az önámítást és még annak is az okát, a hamis önbecsülési kényszerét rejtegetni óhajtják, akkor olyan filozófiát és olyan filozófusokat tűr meg ill. juttat szerephez, amely és akik ezt rendületlenül teljesítik. És ez akkor is így marad, ha és amikor a világ már majdnem szétesik. Vagyis mostanság. Tehát igen kérdéses, hogy mennyire szabad bízni a hivatalos filozófusokban. 2016. 01. 14. Efft Filozófia
24) --- A filozófiát nagyon elbonyolították, többek közt szerintem avégett,  hogy ne kelljen a lényeggel foglalkozni, de ez lehetőleg minél kevesebbeknek tűnjék föl… A lényeg persze az erkölcsfilozófia, mert az emberi élet lényege is az élet fenntartása, és a jó erkölcs az, amely ezt lehetővé teszi. Az erkölcs minden embert érint, az erkölcsről emiatt csak közérthetően szabad szólni. Az emberek nem bánják, ha nem kell az erkölccsel foglalkozniok, mert ez tudjuk, hogy a legnehezebb feladataink egyike. De pontosan a legokosabbaknak kötelességük, hogy a legnehezebb feladatokat megoldják, velük foglalkozzanak, és így a filozófusok fő dolga az erkölccsel való foglalkozás LENNE, és a lehető legegyszerűbb, legközérthetőbb nyelven. Őfft. 19. Filozófia
25) --- A filozófusok azért nem akarnak még hallani sem az önámításról, mert ha ennek a létét elismernék, akkor nyilvánvalóvá válna, hogy többnyire hazudnak, és az, hogy ilyen hazug filozófiára nincs szükség… Efft, Filozófia
26) --- A filozófusok csapják be magukat és az emberiséget a legmagasabb értelmi szinten (kiszolgálva az emberiség elemi erejű igényét a hamis önbecsülésre, becsapva egyúttal az emberiséget is). Emiatt a filozófusokra  szinte lehetetlen rábizonyítani, hogy valamit rosszul gondolnak, vagy különösen azt, hogy rengeteget hazudnak. Efft, Filozófia
27) --- A globalizáció a gyűlölködők sugalmazása ellenére nem valakiknek az ármánya, hanem a technikai fejlődésünk által lehetővé tett globális kommunikáció lehetősége, mely közvetíti a lokális hatásokat és bolygószinten ismertté teszi azokat; az egyöntetűség, amely ezáltal nyilvánvalóvá válik, nem a(z ördögi) következménye, hanem az élettani sajátosságainkon alapuló oka a globalizációnak. 2015-05-… Efft 20. Globalizáció
28) --- A gondolkodásra az önámítás is hat, ezzel szemben a hivatalos filozófia a szellemi tevékenységnek csak az önámításon kívüli részét veszi figyelembe, olyanképpen, mintha az önámítás (s vele együtt a képmutatás ) nem is léteznék. Így ugyan a hivatalos filozófiának nem sok köze van „a valóság egészének az ismeretéhez”, de a megélhetési filozófusok magas életszínvonalon eltengődnek a szakmájukból… Efft, Filozófia
29) --- A gondolkodásra az önámítás is hat, míg a filozófia a szellemi tevékenységnek csak az önámításon kívüli részét veszi figyelembe, olyanképpen, mintha az önámítás (s vele együtt a képmutatás ) nem is léteznék. Efft 36. Önámítás
30) --- A gonoszok, mivel érzik, hogy kevesebbet érnek a jóknál,  ösztönösen sanyargatják és provokálják a jókat, hogy azok, türelmük fogytán, esetleg méltatlanul viselkedjenek, és így erkölcsi előnyük, fölényük megszűnjék. Efft, Gonoszság
31) --- A gonoszság mindig a kisebbségi érzésből ered. 2014-10-06. Efft 21. Gonoszság
32) --- A gúny a legyőzöttek fegyvere… (Ismeretlen szerzőtől) Efft 21.
33) --- A gúnyolódási (besározási-, megalázási-, lekicsinylési-) kényszer fogalma: az önbecsülési- vagy rangsor-kényszer hatására létrejövő hamis önbecsülési kényszert látszólag „kielégítő” kényszer-cselekvés. Minél értéktelenebb valaki, annál többet gúnyolódik, hogy az ellenfél kisebbítésével a kisebbségi érzését ellensúlyozza. 2015-10-26. Efft, Gúnyolódási kényszer
34) --- A képzetes (lelki) önkielégítésnek a gyarlóság, a hamis önbecsülés kényszere az oka, a bűnbakképzés, kirekesztés, képmutatás, hazugság, gonoszság stb. pedig a módszerei. Efft, A hamis önbecsülés kényszere
35) --- A gyűlölet részben a tudatlanságból, részben a gyenge jellemből táplálkozik, és csak kis részben hibáztathatjuk a hátrányos helyzetünket. 2015-06-19. Efft 22.
36) --- A gyűlölködőnek nincs szüksége valódi ellenségre; gyárt magának... () Efft 22.
37) --- A háborúság alapja a saját „falka”, a saját közösség „megvédése” a falkán kívüliekkel szemben. Az emberiség sorsa függ attól, hogy elég gyorsan belátja-e elegendő ember, hogy ma már az egész emberiség a falkánk, annak az érdekeit kell képviselnünk – és ezáltal megszűnik majd a háborúság egyik legfőbb oka. () Efft 18. Falka-kényszer
38) --- A hagyományos politizálás lassan értelmetlenné válik. Tudomásul kellene vennünk, hogy ember az embert, párt a pártot nem tudja tartósan legyőzni, csak akkor, ha visszaél az emberi természet rosszra hajlamos mivoltával és uszítja, félrevezeti a tömegeket. Emiatt annak van igazán értelme, hogy az emberi természetnek ezt a rosszra- kaphatóságát megismerjük. () Efft 19.
39) --- A hamis lelkületű, hazug és hiú filozófus, folyamatosan rombolva rossz példájával és hazug szavaival országa és a világ gondolkodását, sokkal nagyobb kárt okoz, mint egy diktátor. Mert a diktátort az erkölcsileg felemelkedő nép elzavarja, de ha erkölcsi felemelkedését hamis próféták gyengítik, örökké fennmarad a diktatúra. 2016-01-16. Efft, Filozófia
40) --- A hamis önbecsülés a saját sátánunk, a lelkiismeretünk pedig a saját istenünk… 2015-10-21. Efft, Lelkiismeret
41) --- A hamis önbecsülésünk egy hétmilliárd-fejű sárkány, amely kísértet módjára rejtőzködik, vérre menően védelmezi a saját inkognitóját, gyalázatos bűneit, eredetét, családfáját… 2015-09-23. Efft, Hamis önbecsülés kényszere
42) --- A hamis önbecsülés és a jogos, megérdemelt önbecsülés között nem kisebb az érték-különbség, mint a bizsu és a gyémántkarkötő között. Pedig mindkettő valódinak látszik... 2015-10-07. Efft, A hamis önbecsülés kényszere
43) --- A hamis önbecsülés kényszere egyfajta részegség, amelybe mindenki boldogan beleszédül, aki az önbecsülését képtelen becsületes módon, eszmei és kocsmai tántorgás nélkül megszerezni.  2015-11-25. Efft, A hamis önbecsülés kényszere
44) --- A három legfontosabb ösztönös kényszerünk: a falka-ösztön (a közösséghez tartozás kényszere), a rangsor-ösztön (a rangsor- és az önbecsülés kényszere) és az önámítás, amely ezeket kiszolgálja minden aljasság (hazugság, gonoszság, gőg, képmutatás, irigység, nagyzolás, stb.) árán is… Efft 42.
45) --- A hatalmat az emberi gyarlóság hozza létre. Ostobaság és képmutatás ellene tiltakozni, a saját gyarlóságodon javíts először! (2015-01-16) Efft 25.
46) --- A hatalom a közerkölcs, de végülis az egyén alkuja, megalkuvása az államhatalommal: én,  a szavazatom által engedem, hogy te hatalmon légy, de te, hatalom engedd, hogy én, az egyén lopjak-csaljak… 2016-01-18. Efft, Hatalom
47) --- A hatalom a társadalmi igényekből születik, a társadalmat emberek alkotják, az embereket pedig az ún. emberi természet vezérli. És az emberi természet bizonyítottan rosszravivő hajlamú. Akkor meg mit ugrálsz a hatalom ellen? A hatalom oka te vagy, összes hibáddal együtt! Efft 25.
48) --- A hatalom csak akkor szűnne meg, ha az emberi természet nem volna gyarló, nem hajlana a rosszra. Efft, Hatalom
49) --- A hatalom hosszabb távon pontosan tükrözi a társadalmat alkotó egyének, de legalábbis a nagy többség akaratát. Ezért hatalmas képmutatás és hazugság a hatalmat bármiért is felelőssé tenni, a társadalom saját maga a felelős mindenért. () Efft 25.
50) --- A hatalom meg a maffia ellen csak a saját Magad javításával tudsz küzdeni, mert ezek mindketten a Te gyengeségeidből, hiányosságaidból élnek. 2016-01-25. Efft, Hatalom
51) --- A hatalom mindig és mindenütt csak annyit engedhet meg magának, amennyit a közerkölcs (a "társadalom") engedélyez a számára, ezért a legnagyobb hazugság és képmutatás mindenért a hatalmat felelőssé tenni. Mi magunk vagyunk a felelősök mindenért, még a hatalom aljasságaiért is! H. L. (2015-01-07) Efft 25.
52) --- A humanizmus alapja az, hogy elfogadom, hogy minden ember esendő, gyarló, és ugyanazok az ösztönös késztetések gyötrik, mint engemet - mert ezáltal ébred bennem irgalom, együttérzés és szolidaritás minden ember iránt. 2015-06-25. Efft 26.
53) --- A jelenlegi filozófia az ész bújócskája az erkölcs elől! (2014-10-1) Efft 19.
54) --- A jó ember akkor is jó marad, ha minden gonosz őt gyalázza. Sőt, attól kezdve hozzájuk képest még jobbnak számít. H. L. (2014-11-3) Efft 28.
55) --- A politikát a „rossz” és a „silány” millióféle arca vívja, és próbál a többi rossztól és főként a jótól elragadni egy-egy koncot, de ez békét és közjót nem eredményez soha… Efft, Politika
56) --- A jók paradoxona az, hogy szerények, pedig ők lehetnének a legbüszkébbek magukra! Efft, Erkölcs
57) --- A jóság csendes és szerény, mert megengedheti magának, nincs szüksége reklámra; a gonoszság viszont harsány és hivalkodó, mert a hamis látszatokat csak nagy zajjal, hírveréssel lehet eladni… 2015-11-16. Efft, A „jó” fogalma
58) --- A kisebbségi érzés leküzdésére magadat kell érdemben fejlesztened, nem elég, ha másokat önámító-képmutató módon besározol, kirekesztesz és megalázol… (2015-01-09 és 2015-09-16) Efft 36.
59) --- A kocsmában könnyebb eredményes alkoholellenes kampányt folytatni, mint a társadalommal elfogadtatni, hogy a saját emberi természete önámító, öncsaló-önfényező-öntömjénező és hazug-képmutató. Efft 36.
60) --- A korrektség, az antirasszizmus mindenkire nézve kötelező! A bűnbaknak állított kisebbségekre is. Efft 4. Bűnbakképzés
61) --- A közéletben a társadalmi hamisság (a társadalmi önámítás-képmutatás) és a társadalmi lelkiismeret küzd egymással folyamatosan. Efft, Közerkölcs
62) --- A közügyek iránt tanusított közömbösség ára az, hogy a gonosz emberek uralkodnak  (Platón…) Szerintem pedig: a hatalom az emberi természet kivetülése. Ha az emberi természet jóra hajló lenne, nem tűrné maga fölött a gonosz hatalmat. De mert rosszra hajló, valójában törvényszerű, hogy az államhatalom is gonosz legyen, mert lényegében erre van igény. A gyűlölködési kényszer, a kirekesztési kényszer, a bűnbakképzés kényszere, amelyek persze mind a saját rosszaságát kompenzáló (ellensúlyozó) emberi természet termékei, utat tör magának és kielégíti igényeit minden körülmények között… Ehhez pedig a legalkalmasabb a gonosz hatalom. Platón még nem leplezi le az emberi természetet, elnéző. Szerintem pedig végre szembe kell néznünk a valódi, gyarló, öntömjénező, képmutató arcunkkal... 2015-11-15. Efft, Hatalom
63) --- A külsőségek erőltetése legtöbbször a belső értékek hiányát leplezi. 2015-08-06. Efft 37. Önámítás
64) --- A lassú, életképtelen hal ne a cápára haragudjék, hanem saját magára! A cápa az cápa, teszi a dolgát, selejtez. Nem ő a hibás, ha a hal lassú. (2014-07-24) fft, Önámítás
65) --- A legáltalánosabb értelemben az erkölcsös az, ami (aki) elősegíti az élet fennmaradását. 2015-03-26. fft 11. Erkölcs
66) --- A legáltalánosabb és legerősebb társadalmi (mert emberi…) igény az öncsalás-képmutatás lehetőségére irányul és arra, hogy ez a lehető legnagyobb titokban maradjon…
Másképpen: állandóan átverlek téged és mindenki mást, még magamat is, de ez szigorúan maradjon köztünk!
2015-11-22. Efft, Önámítás
67) --- A legértékesebb emberek középen állnak a politikai skálán, így minden irányból őket szidalmazzák… Efft 11. Erkölcs
68) --- A legfontosabb biotechnológia az emberiség erkölcsi fejlődése (lenne...)! 2015-03-12 Efft 11. Erkölcs
69) --- A legkifizetődőbb szolgáltatás a hamis önbecsülés kielégítése. (2014. 11. 5) Efft 25. Hamis önbecsülés kényszere
70) --- A legrokonszenvesebb értelmes faj nyilvánvalóan az ember..., mert nincs másik... (2015-01-14)
71) --- A legszomorúbb, de igaz: maga a társadalom, az emberiség, az Ember sem érdekelt a (mostani szemléletével nézve) sok-sok nehézséget okozó (erkölcsi) megújulásban. S végül is az emberiség túlnyomó részét nem a filozófusok, szociológusok, írók, költők, művészek stb. alkotják, hanem az ún. egyszerű emberek. Csak az a fránya lelkiismeret ne berzenkednék!... Efft, Erkölcs
72) --- A leggyarlóbb ember az, aki még azt sem ismeri el, hogy gyarló. 2015-04-21 Efft 24. Gyarlóság
73) --- A lelkiismeret az élet fennmaradása és a jövő egyik legfőbb biztosítéka. () Efft 34. Lelkiismeret
74) --- A lelkiismeret az ösztönöket hordozó génekből jön, az önámítás inkább a tudatunkból. A lelkiismeret képviseli az ÉLET, a teljes élővilág, benne az emberi közösség érdekeit, az önámítás pedig az egyént, az egyén hamis önbecsülését. Ezek pontosan az ellentétei egymásnak, fordított arányban állnak egymással. Folyamatos küzdelmük határozza meg a jellemünket. Efft, Lelkiismeret
75) --- A lelkiismeret szerintem a létfenntartó mechanizmusaink legmélyebb rétege, alapja, ő ügyel arra, hogy ne tegyünk a saját, a faji és az általános természeti érdekek ellen. Szerintem a lélek, a lelkiismeret a DNS-ben lakik, és a legmélyebb és legnemesebb ösztönünk. (2013-12-30) Efft 34. Lelkiismeret
76) --- A lelkiismeretet nem lehet államosítani, mert a génjeinkben él, onnan ered. A génjeink változásai pedig, mint a legújabb kutatások mutatják, a saját akaratunktól, a gondolatainktól is függnek. Efft 34. Lelkiismeret
77) --- A lelkünkben óriási harc folyik, hogy a legnagyobb gazembereket még embernek tekintsük, vagy elfajzott szörnyeknek. Efft 34. Irgalom
78) --- A lenézett „primitív” népek, társadalmak állnak erkölcsileg a legmagasabb fokon: életük állandó sokadalomban telik, az elidegenedést nem ismerik, a képmutatást még csak tanulják. Efft 11. Erkölcs
79) --- A lélek a DNS-ben lakik, és a legmélyebb és legnemesebb ösztönünk.
80) --- A mai filozófia a képmutatás magasiskolája. Efft 19. Filozófia
81) --- A mai filozófia udvarol az emberiségnek, és ahelyett, hogy az igazat mondaná, a társadalom, az emberiség tetszésének akar megfelelni. Pedig, mint tudjuk, az emberiség mindig a könnyebb utat választja, és nem törődik azzal, hogy ez az út a pokolba vezet. Tehát a középszerű filozófusok vezetnek minket a pokolba. 2015-09-16. Efft 19. Filozófia
82) --- A másik politikai oldalon álló ember szívéhez, az emberiség annyira áhított egységesüléséhez az út nem a rivális politikai vagy vallási oldal szidalmazásán, hanem főként az illető ember (oldal) megbecsülésén át vezet, bármilyen nehéz is ez! Efft, Politika
83) --- A metafizika nem létezik! – mondta Wittgenstein. „Miért, az objektív megismerés talán létezik, létezhet a szubjektív emberiség részéről?” – kérdezem én… És egyáltalán: létezik így olyan, hogy filozófia? Objektív megismerés hiányában? És ha nem, akkor miről beszélünk? Miért nem a valódi emberi természetről beszélünk? Efft, Emberi természet
84) --- A nagyzolás, gúny, gonoszság, gőg, hatalomvágy oka a kisebbségi érzés vagy a rossz lelkiismeret; az agresszivitás oka a félelem, a sok beszéd oka a mondanivaló és a valódi cselekvés hiánya, az okoskodás oka az ész hiánya, a bölcselkedés oka a valódi bölcsesség hiánya, a túlzott rend és tisztaság oka legtöbbször az emberség hiánya, az alkoholizmus és a kábítószerezés oka a boldogtalanság stb.: mert a gyarlóság és az önszépítő önámítás minden fronton csal az érdekünkben, ha engedjük. Efft, Önámítási kényszer
85) --- A nemzetek versenyét az emberiségnek kell megnyernie, másként mindenki veszít. (2014-12-31) Efft 18. Falka-ösztön
86) --- A népszerű szónok azt mondja, amit hallani akarnak tőle, a becsületes szónok pedig azt, amit tisztességesnek gondol. 2015-02-16. Efft 11. Erkölcs
87) --- A nevelés a gyakorlatban az a folyamat, amelynek során a gyermek fejébe verjük, hogy mi, felnőttek a hazugság és a képmutatás mely fajtáit mikor és hol alkalmazzuk, és mikor szabad és mikor nem szabad észrevenni, ha egy felnőtt hazudik és csal...2014-09-15. Efft 37. Nevelés
88) --- A nevelés során tanul meg a gyerek őszintén hazudni. (2014-11-7) Efft 37. Nevelés
89) --- A nőknek igen erős az önkritikája, ezért a nők három korcsoportba oszthatók: nagyon fiatal, fiatal és fiatalabb... J () Efft 38. Önámítás
90) --- A pánik-betegség szerintem a lélek, a lelkiismeret vészjelzése, akkor, amikor már nem segít az önámítás, mert akkora mennyiségben alkalmazta az illető, hogy túlcsordul a lélek, mert a mélyére gyömöszölt szennyes, a sok önáltatás elkezd tudatosulni. Efft, Lelkiismeret
91) --- A politika az emberi igények megtestesülése, az emberi igények az emberi természetből származnak, ezért ha helyesen akarunk politizálni, akkor az emberi természetet kell jobban megismernünk. () Efft 9. Emberi természet
92) --- A politika iránti közömbösség a hatalom erejét és gonoszságát erősíti. 2015-11-26. Efft, Hatalom
93) --- A politikai életben a legértékesebb, mert középen álló ember teljesen védtelen, ha nem tartozik valamelyik politikai erőhöz… Ha meg valahová odaáll, már nem is olyan értékes, mert elmozdult középről. Ez a politika és az abszolút emberi érték kibékíthetetlen ellentéte. 2015-06-26. Efft 15. Érték
94) --- A politikai úttest közepén járnak a rendes emberek, a két széle meg a szélsőségeseké, söpörjön a söpredék!... 2015-06-27. Efft, Politika
95) --- A politikai viták lényege mindig az, hogy természetesen a másik oldal a hibás… (2014-11-21) Efft 44. Politika
96) --- A politikusok a legaljasabb, a legcsalóbb üzletemberek, mert szinte mindent ellopnak tőlünk, és cserébe csak a hamis önbecsülésünket kapjuk, ezt a lelki prostituáltat elégítik ki bennünk…2015-10-09. Efft, Politika
97) --- A púpos egyszerűen csak nem tetszik, a leprástól csak undorodnak, de az őszintét gyűlölik, megvetik és meg is ölik... (2014-10-08) Efft 9. Emberi természet
98) --- A rasszizmus oka a legrövidebben az, hogy a bűnbakképzésre és a kirekesztésre való hajlam velünk születik, a minden emberre érvényes emberi természet része, és nem opcióként, hanem ösztönös kényszerként, amelyet fel lehet uszítani, szítani a szélsőségesek által. Efft, A bűnbakképzés
99) --- A rendes ember magán uralkodik, a rossz ember másokon. (2014-10-17) Efft 11. Erkölcs
100)                 --- A rivális politikai, vallási oldal szidalmazása az embereket a rivális oldaltól elrettentheti ugyan, de a saját táborunk iránti rokonszenvét csak akkor nyerhetjük el, ha érzik, látják, hogy harcolunk az ő érdekeikért, emberi jogaikért! Efft, Politika
101)                 --- A rosszaság mindig pótcselekvés, előre csak a jóság visz. (2014-10-26) Efft 11. Erkölcs
102)                 --- A rosszat kínjában cselekszi az ember, de ha teheti, minden ember jót cselekszik. () Efft 39. Önbecsülési kényszer
103)                 --- A saját érdekeinket a közösségének alárendelni, ez az egyik legnehezebb feladat! () Efft, Erkölcs
104)                 --- A sátán (az egyetemes bűnbak) az ember legjobb barátja, mert hozzá képest a leggonoszabb ember is csak tanonc a pokolban. Ha ő nem lenne, kiderülne, milyen valójában az emberiség… Efft, Bűnbakképzés
105)                 --- A Sátán nem önálló létező, hanem mindenkiben ott lakik, mindenkinek saját sátánja van: a hamis önbecsülés kényszere, az öntömjénezés! Efft, A hamis önbecsülés kényszere
106)                 --- A semmirekellő akkor is semmirekellő marad, ha minden nálánál értékesebb embert kigúnyol. Efft 25. Hamis önbecsülés kényszere
107)                 --- A sérelmek nem mentenek föl a sértők kirekesztésének a bűne alól. Efft 11. Erkölcs
108)                 --- A siker egyik titka, hogy eredményesen és feltűnés nélkül sározd a vetélytársaidat... Efft Bűnbakképzés
109)                 --- A szabadság, az igazság, az erkölcs, a lelkiismeret stb. mind azt szolgálja, hogy a világot annak teljes valóságában érzékeljük, a saját hibáinkat is beleértve, és ne a rosszrahajló ösztönös kényszereink, a hamis önbecsülés által ránk erőltetett hamis világban éljünk. Mindez végülis az élet fennmaradása érdekében van így, mert a fennmaradáshoz szükséges döntéseknek reális valóság-alapon kell állniuk. Efft, Az élet fenntartása
110)                 --- A szabadság nem külső feltételektől függ, hanem belső tudatállapot. Az a szabad, aki tudatában van az élet fennmaradása mindenkori érdekeinek, tehát az erkölcsileg helyes döntés mibenlétének és annak a felismerésnek, szükségszerűségnek, hogy csakis ezt az utat választhatja. A szabadság tehát az erkölcsileg helyes viselkedéshez szükséges tájékozottságot jelenti. A döntés szabadsága tehát erkölcsi értelemben nem, hanem csak a szó hétköznapi értelmében létezik, és csak alsóbb szinteken, mint a mozgás-szabadság, személyes szabadság, fizikai szabadság stb. Efft, Szabadság
111)                 --- A száz - kétszáz fős ősemberi hordában a legfőbb parancs az volt: mindenki mindenkiért, élete árán is. Akkor lesz béke a Földön, amikor a szolidaritás a teljes emberiség minden tagja között ismét eléri ezt a szintet. (2014-11-24) Efft, A falka-ösztön kényszere
112)                 ---  A szélsőjobb és a szélsőbal helyett az alsójobbot és az alsóbalt kellene használni, mert ezek nemcsak távolabb, de sokkal-sokkal lejjebb is vannak a középtől… 2015-10-22. Efft, Szélsőség
113)                 --- A szélsőséges pártokról tudjuk, hogy az emberi gyarlóságra, a rosszrakapható, uszítható emberi természetre hatnak és úgy érik el a sikereiket. És vajon a mérsékelt pártok mire hatnak --- az igazságérzetre, a lelkiismeretre, az emberi tisztességre? No, nem. ŐK IS a rosszrakapható emberi természetre hatnak, csak nem mennek el az uszításig. Hát akkor milyen alapon nézik le a szélsőséget? Mintha az egyik tolvaj azzal kérkedne: Nézzétek, milyen rendes ember vagyok én, mert csak a felét lopom el, csak fele annyira csapom be az embereket, mint a szélsőséges szomszéd! Efft, Politika
114)                 --- A szélsőségesek figyelmébe ajánlom: bírálni a rossz emberek is tudnak; segíteni csak a jó emberek szoktak. 2015-06-27. Efft, Szélsőségek, szélsőségesek
115)                 --- A szélsőségesekről szóló aforizmákon tapasztalataim szerint a legjobban a szélsőségesek mulatnak, mert ugye ez aztán őket nem érinti… (2014-10-13) Efft, Szélsőségek
116)                 --- A szentek rengeteg erkölcsi felelősséget levesznek a vállunkról..., amíg távol élnek, de nincs bosszantóbb, mint egy elérhető közelségben lévő szent, akivel szemben csak alul maradhatsz!... (2014-12-20) Efft, Képmutatás
117)                 --- A szeretet a másik ember, állat, növény, anyagi képződmény feltétel nélküli elfogadása, és a lelkiismerettel együtt a jóravivő ösztönös késztetéseinket alkotja. A szeretet képességét és a szeretetre való hajlamot is a gének adják tovább, mert minél többen egyesülnek (a szeretetben), annál biztosabb az ÉLET fennmaradása az egyén és közössége számára. A szeretet az élet fennmaradása egyik fő segítője. 2015-07-29. Efft 50. Szeretet
118)                 --- A szeretet a lelkek tömegvonzása, összetartó ereje. 2015-07-29.
119)                 --- A szeretetről és a másik ember elfogadásáról: Aki megérti és elfogadja, hogy minden emberi lénnyel vele születik a gyarlóság, a könnyebb út legtöbbször elvtelen igénybevétele, az ösztöneink rosszra hajlamosító kényszerei, a bűnbeesésre való hajlam; az ezerszer könnyebben elfogad bárkit, tehát sokkal könnyebben tud bárkit szeretni, mert megérti, hogy mindannyian ugyanazokkal a bűnre vivő kényszerekkel küzdünk, és így minden emberrel együtt tud érezni, és kicsit nagyobb irgalommal, türelemmel lesz minden ember iránt. Efft, Szeretet
120)                 --- A társadalmi egyenlőség csak illúzió, mert az emberi természetet a létfenntartó ösztöneink irányítják, és senki nem akar a másikkal egyenlő lenni, inkább ösztönösen le akarja győzni. A társadalmi egyenlőségre belátható időn belül nincs esély, hiszen a létfenntartási küzdelem nemcsak a fajok között, hanem a fajokon belül, így a fajunk egyedei között is zajlik. A társadalmi egyenlőségre csak akkor lesz esélyünk, ha felismerjük és elismerjük, hogy az egyik legnagyobb érték az emberiség érdekeiért hozott áldozat, a globális altruizmus. Efft, Társadalmi egyenlőség
121)                 --- A társadalmi elfogadottság még nem jelenti azt, hogy az elfogadott ember vagy dolog tisztességes is… () Efft 11. Erkölcs
122)                 --- A társadalmi elidegenedés okozta magány egyfajta jól megérdemelt magánzárka: minél önzőbb (emberekből áll) a társadalom, tagjai annál inkább elszigetelődnek egymástól. (2014-11-4) Efft 11. Erkölcs
123)                 --- A társadalom mozgatórúgói az emberi igények, ezek viszont az emberi természetből fakadnak. Az emberi természet bemenő jelei, mozgató rúgói, a reánk ható ösztönös késztetések minden embernél ugyanúgy működnek, elemezni tehát mindenekelőtt az általános emberi természetet szükséges és érdemes. (2014-07-22) Efft 9. Emberi természet
124)                 --- A társadalom nem tehet semmiről. Te viszont igen, mert te magad vagy a társadalom! (2014-12-29) Efft 20. Filozófia
125)                 --- A társadalomnak nincs saját akarata, ezt csak az uszítók és az ostobák állítják! A társadalom belőled és a többi emberből áll, és mindenkinek saját akarata van, ezek összegződnek, és ebből lesz a társadalom akarata! A társadalom az egyik leggyakrabban alkalmazott megszemélyesített bűnbak. Efft, Bűnbakképzés
126)                 --- A tehetség magánügy. A szolgálat közügy. (2014-11-24) Efft 20. Filozófia
127)                 --- A természetben minden a könnyebb utat keresi, és ez ott természetes is; de az emberi társadalomban ez az út a pokolba vezet! Efft, Erkölcs
128)                 --- A tetű bárkit megcsíphet, akár a pápát is. De a tetű akkor is csak egy tetű marad... (2014-11-12) Efft, Az önszépítő önámítás kényszere
129)                 --- A tisztességnek nincsenek érvei, mert az emberiség nem engedte még megfogalmazni sem őket, annyira nem akar tudomást venni a tisztesség követelményeiről… Efft, Erkölcs
130)                 --- A törpe akkor is törpe marad, ha a világ összes nála magasabb emberét lelövi. Legföljebb attól kezdve ő lesz a legmagasabb törpe. (2014. 11. 1.) Efft, Az önszépítő önámítás kényszere
131)                 --- A törpefilozófus akkor is törpefilozófus marad, ha a világ összes, nála jobb filozófusát  lelövi. Legföljebb attól kezdve ő lesz a legjobb, legnagyobb törpefilozófus. Efft, Az önszépítő önámítás kényszere
132)                 --- A tudat nem lehet beteg, csak hibás működésű, mert a tudat csak végrehajtó „szerv”. A lélek viszont nagyon is meg tud betegedni, mert a valódi döntések mindig a lélekben születnek, és dönteni legtöbbször nehéz és gyötrelmes. Efft, Lélek
133)                 --- A tudomány többnyire a legfontosabbat, az erkölcsöt egy fikarcnyit sem erősítette, kiszolgálja viszont az összes, nyilvánvalóan erkölcstelen igényünket: a lustaságot, a fényűzést, a féktelen hatalom-vágyat stb. (2014-10-15)Efft 11. Erkölcs
134)                 --- A tudós ész nélkül, a művész jellem nélkül mit sem ér… A tudós viszont jellem nélkül is jól elboldogul… (2014-12-05) Efft, Tudomány
135)                 --- A tudósok zöme azért zárkózik el az új irányzatok megismerésétől, mert a gyökeresen új megoldások feleslegessé teszik az öreg vaskalaposokat… Efft 11. Erkölcs
136)                 --- A valódi emberi természet három legfontosabb alap-eleme a három legfontosabb ösztönös kényszerünk (szerintem): a falka-ösztön (a közösséghez tartozás kényszere), a rangsor-ösztön (a rangsorkényszer, az önbecsülés kényszere) és az önámítás, amely ezeket kiszolgálja minden aljasság (hazugság, gonoszság, gőg, képmutatás, irigység, nagyzolás, stb.) árán is. Ezek együttesen alkotják az ún. "gyarlóságot", az emberi esendőséget, a rosszravivő emberi természetet. Aki küzd a gyarlósága ellen, az erkölcsös, aki nem, az csaló és öncsaló, önámító és képmutató, mindenképpen hazug, nem rendes ember. 2015-06-24 Efft, Emberi természet
137)                 --- A valódi igazság a föld alól is valamikor mindenképpen előtör. Csak kérdés, lesz-e még akkor Föld… (2014-07-19.) Efft, Igazság
138)                 --- A valódi szolidaritás akkor ébred az emberben, ha megérti, hogy minden ember ugyanazok ellen a gyarló, rosszra vivő késztetések ellen küzd. Ekkor képes rá, hogy őszintén befogadja a saját "falkájába", a saját érzelmi közösségébe a többi embert. Efft, A falka-ösztön kényszere
139)                 --- A világ egyre feszültebb, mert igazság és közös értékrend híján az emberek egyre nagyobb aljasságokkal igyekeznek egymás fölébe kerülni. Egyetlen igaz szó talán lecsendesíthetné ezt a háborgó hazugságtengert, de nincs, aki kimondja… De ha lenne is, nem biztos, hogy bárki meghallgatná is… Efft, Igazság
140)                 --- Ahány vallás, eszme, paradigma, annyiféle képmutatás-együttes létezik… Sőt, ahány ember, annyiféle… () Efft, Képmutatás
141)                 --- Ahelyett, hogy végre szembenéznénk képmutatásunkkal és általában rosszra vivő természetünkkel, bűnbakok végtelen sorát alkotjuk meg, mint a különböző izmusok vagy bizonyos emberek, embercsoportok, népek. (2014-10-05 és 2015-09-17.) Efft, Bűnbakképzés
142)                 --- Ahhoz, hogy visszaforduljunk a szakadék széléről és elinduljunk az élhető emberi világ felé, a közös emberi vonásokat kell megtalálnunk, tudatosítanunk és mindenkinek világosan a tudomására hoznunk. Ez szerintem az egyetlen út a jövőbe. 2015-11-26. Efft, Emberi természet
143)                 --- Ahol a filozófia végződik, ott kezdődik az erkölcs... Efft 20. Filozófia
144)                 --- Ahol még az ártatlan kisgyermeknek sem hiszi el senki, hogy meztelen a király, ott teljesen értelmetlen az erkölcsről értekezni… () Efft 20- Filozófia
145)                 --- Ahol mindig a nagyobb gazember győz a választásokon, ott semmi jót ne várj! Efft, Politika
146)                 --- Ahol nagy a rend és a tisztaság, kicsi az irgalom… () Efft 33. Képmutatás
147)                 --- Akaratszabadság nem létezik, mert az emberi életben minden döntésnek az élet fenntartását kell szolgálnia. Az a szabad, akinek módjában áll az élet fenntartását szolgáló döntést hozni, tehát aki nincs korlátozva ebben a döntésben belső gátló körülmény miatt (ismerethiány, ész, erkölcsi szilárdság, stb). 2015-11-01. Efft, Szabadság
148)                 Az akarat-szabadságról: Mivel a helyes döntés mindig az, amely az élet fennmaradása, az evolúció számára kedvező, vagyis a helyes döntés az erkölcsös döntés; emiatt akaratszabadság nem létezik, legfeljebb az egyén tájékozatlansága azt illetően, hogy mi a helyes, erkölcsös döntés az adott helyzetben, mert ha már valaki tudja, mi a helyes, erkölcsös döntés, akkor már nem dönthet másképp. Az akarat-szabadság tehát csak erkölcstelen emberek számára áll fenn, akik hajlandóak erkölcstelen döntést is hozni. Erkölcsös, felelősségteljes emberek számára akaratszabadság fontos kérdésekben nem létezik. 2016-02-11. Efft, Szabadság
149)                 --- Akármilyen rossz ember vagy is most, én akkor is embernek tekintelek, mert bízom benned, az emberi méltóságodban, abban az akaratodban, hogy jobb emberré válsz… Efft, Emberi méltóság
150)                 --- Aki az embereket szembesíti valódi természetükkel, a gyarlóságukkal, azt mellőzik, utálják, megvetik; aki a hatalmasokat szembesíti a saját aljasságukkal, azt meg is ölik. Aki rádöbbenti az embereket, milyenek is vagyunk, arról mindjárt kiderül, hogy pedofil, tolvaj, gyakran gyilkol, sőt még az anyjával is szokott hálni.... Híres és egyúttal közismerten jó ember nem létezik.  Így aztán a híres, befutott emberek, akik a jó ember szerepében tetszelegnek, valójában csak ügyesen lavíroznak és ebből jól megélnek... 2015-06-24. Efft, Képmutatás
151)                 --- Aki azt meri állítani, hogy én nem vagyok jó keresztény, majd jól lepofozom! 2015-02-20. Efft, Emberi természet
152)                 --- Aki belenyúl az igazság kosarába, annak a bent lévő darazsak dagadtra csípik a kezét. Mert az igazság kosarában annyi darázs lakik, ahány rossz lelkiismeretű ember létezik... Efft, Igazság
153)                 --- Aki érti az emberi természet mozgatórúgóit, annak sokkal kevésbé fájnak a kapott lelki sebek, megaláztatások. Efft 9. Emberi természet
154)                 --- Aki gőgösen felvág arra, hogy ő „jó keresztény”, az még embernek sem jó, nemhogy kereszténynek… Efft, Emberi természet
155)                 --- Aki képes kiszabadulni a „társadalmi” előítéletek béklyóiból, mint pl. a rasszizmus; olyan csodálatos élményben lesz része, mint amikor valaki a sokéves várpince-fogság után kijut a napfényre, és szerető emberek sokasága veszi őt mindjárt körbe… 2015-04-08. Efft 52. Szeretet
156)                 --- Aki megaláz másokat, a legjobban saját magát alacsonyítja le. (2015-01-11) Efft 42. Önámítási kényszer
157)                 --- Aki nagyon annak látszik külsőségekben, mint akinek kell látszania, annak a valódisága erősen kétséges... Őfft 33. Képmutatás
158)                 --- Aki nagyon professzornak néz ki, annál még a tanársegéd is többet tud... Efft 33. Képmutatás
159)                 --- Aki nem elég erkölcsös, az demokratának sem elég jó… (2015-01-12) Efft 6. Demokrácia
160)                 --- Aki nem hajlandó beállni egyetlen „magas erkölcsű”, „hazafias” bandába sem üvölteni és gyűlölködni, hamar széttépik ezek a jó hazafiak… 2015-02-27. Efft 34. Kirekesztés
161)                 --- Aki rossz, azt a lelkiismerete kínozza, aki jó, azt embertársai… (2014-10-27) Efft 37. Lelkiismeret
162)                 --- Aki szereti a természetet, minden virágot szabadon hagy nőni. A képmutatók pedig letépik a virágot és a kirakatba teszik… Efft 33. Képmutatás
163)                 --- Aki valóban szereti a népét, az nem tűri el, hogy több százezer gyermek éhezzék, több millió ember nyomorogjon, és az nem uszít gyűlölködésre a nép körében senki ellen. Efft, Diktatúra
164)                 --- Aki valódi, az egész társadalom számára elfogadható megoldásra törekszik, annak minden résztvevőt be kell vonnia a megegyezésbe. Aki csak a saját hatalmával akarja felváltani az aktuális hatalmat, az legtöbbször szidalmazni szokta a fennálló hatalom hibáit, bűneit. Az ilyen közszereplők alkalmatlanok bármilyen helyzet megoldására, tartós megegyezés elérésére és nyilvánvalóan emberileg is alkalmatlanok arra, hogy bármely közéleti síkon vezető szerepet vigyenek. A genetika nyelvén szólva az ilyen ember nem a társadalom egészének a javát akarja, tehát nem a legmagasabb szintű csoport-evolúció érdekeit tartja áldozatos módon szem előtt, hanem a társadalom számára igen kedvezőtlen egyéni evolúciós nyereség csakis egyedileg hasznos, önző stratégiáját követi, és veszélyes a társadalom jövőjére nézve. Efft, Evolúció
165)                 --- Akinek a szívében nincs irgalom, annak az élete rettenetes, mert a többiek is irgalmatlanul bánnak ővele… 2015-10-09. Efft, Irgalom
166)                 --- Akinek ép az önbecsülése, nem akar másokat megalázni, maga alá gyűrni. Efft, Önbecsülési kényszer
167)                 --- Akivel mindenki egyetért, megzápul az agya. Mint pl. a diktátoroknak… 2015-10-26. Efft, Diktátor, diktatúra
168)                 --- Általánosságban az igazság a másik fél érdekei figyelembe vétele, a teljes igazság pedig a teljes élővilág érdekei szem előtt tartása. Efft 29. Igazság
169)                 --- Amíg a filozófusok csupán csoport-érdekeket képviselnek és nem az egész emberiség érdekeit, addig a filozófia életveszélyes és káros. Amíg nem ismerik el a filozófiában, hogy a létfenntartó ösztönök határozzák meg az emberi viselkedést és az erkölcsöt, és azt, hogy az emberiség egységes, egyetlen fajt alkot és az ösztönök mindenkire ugyanúgy hatnak, addig nem lehet egyetemes értelemben filozófiáról beszélni. 2015-11-08. Efft, Filozófia
170)                 --- Amíg a szónok azt mondja, amit hallani akarnak tőle, éljenezik, de ha arról szól, mi a helyes, tojással dobálják meg, mint Petőfit Cegléden… 2015-02-04 Efft 33. Képmutatás
171)                 --- Amíg a társadalom a hatalom cinkossága miatt zsidózhat, cigányozhat, niggerezhet stb., addig a társadalom egy részét az sem érdekli, ha nyomorba taszítják… (2015-09-18.) Efft 50. Rasszizmus
172)                 --- Amíg az emberi természetnek hagyjuk a rossz oldalát érvényesülni, mindig a rossz fog győzni a társadalomban. Efft 20. Filozófia
173)                 --- Amíg az emberiség abban versenyezik, ki a rosszabb, csak romlani fog a helyzet. Majd ha a jóság, az erkölcs lesz „a legnagyobb virtus”, a vetélkedés tárgya, akkor csillan meg az esély a hosszútávú jövőre… (2015-01-04) Efft 14. Erkölcs
174)                 --- Amíg az emberiség nem képes szembenézni azzal, hogy milyen is valójában a saját 'emberi' természete, addig mindig háborúságban fog élni. (2014-12-03) Efft 49. Önámítási kényszer, Hamis önbecsülés kényszere
175)                 --- Amíg az ember-tudományok el nem ismerik, hogy a minden emberre érvényes emberi természet mindenkinél ugyanazon ösztönös késztetések alapján működik, nem lehet leleplezni a kirekesztési, megbélyegzési, uszítási stb. szándékot és tevékenységet. Efft, Globalizáció
176)                 --- Amíg nem lesz az egész emberiségnek közös értékrendje, nemzetiségtől, vallástól függetlenül, mindaddig gyilkolni fogják egymást az emberek. Efft 20. Értékrend
177)                 --- Amikor a szélsőségesek kirekesztik pl. a színesbőrűeket, az kb. olyan, mintha a gyűszű akarná kirekeszteni a kondért… J 2015-09-23 Efft, Rasszizmus, kirekesztés
178)                 --- Arról, hogy másoknak mi a tennivalójuk, sokan nyilatkoznak. Igen kevés olyan nyilatkozatot lehet olvasni, amelyben valaki a saját kötelességeit sorolja. Efft 36. Képmutatás
179)                 --- Attól, hogy a mélyen tisztelt társadalom eltűri, hogy a politikusok korruptak legyenek, még nem kellene annak lenniök! 2014-09-16 Efft 14. Erkölcs
180)                 --- Attól, hogy valami társadalmilag elfogadott, még egyáltalán nem biztos, hogy tisztességes is… (2014-12-23) Efft 36. Képmutatás
181)                 --- Az a filozófus semmit nem ér, aki akár a társadalmi igényekhez, akár a hatalomhoz igazodik. () Efft 22. Erkölcs
182)                 --- Az a filozófus, aki nem mondja ki az igazságot, vagy gyáva, vagy ostoba, vagy vétkesen tájékozatlan, tehát alkalmatlan. () Efft, Filozófia
183)                 --- Az a filozófus, aki nem vállalja az igazság kimondása következményeit, az csak egy vigécbe oltott csinovnyik… (2015-09-18.) Efft, Filozófia
184)                 --- Az a filozófus, aki nem vállalja, hogy kimondja az igazságot, az vagy gyáva, vagy ostoba, vagy egyszerű karrierista vigéc, csak egy megélhetési filozófus, vagy legalábbis (vétkesen) tájékozatlan. () Efft 23. Filozófia
185)                 --- Az a korrupt, aki sikeresebb nálam, másképpen: aki sikeresebb nálam, az mindig korrupt! (2014-12-12) Efft, Önámítás
186)                 --- Az a próféta, az a filozófus, aki jól megél az általa hirdetett eszmékből, biztosan nem az igazat mondja, mert pénzt egy eszme hirdetésével csak az keres, aki a (nem valami szeplőtlen) emberi természetnek udvarol... Az igazmondó azok között van, akik egy fillért sem kapnak a társadalomtól, mert kimondják, hogy meztelen a király. A legigazabb közülük valószínűleg az, akit meg is ölnek. 2015-10-26. Efft, Filozófia
187)                 --- Az a sajnálatos szokás, hogy a filozófiában sok mindent idegen szóval mondanak, azt bizonyítja, hogy a filozófusok zöme nem akarja, hogy az emberek megértsék a mondanivalójukat. Tehát a filozófusok zöme nem az emberekért, hanem a saját boldogulásáért dolgozik. Efft 23. Filozófia
188)                 --- Az a szabad ember, aki a saját tulajdonságait, képességeit valósan, gyarló önszépítő önámítás nélkül képes megítélni és tisztában van a teljes élő természet iránti kötelezettségeinkkel is, hogy így tisztességes, az élet fennmaradását nem veszélyeztető döntéseket hozhasson. A szabadság, és minden emberrel kapcsolatos fogalom csak az élet fennmaradásának a tükrében értelmezhető. Efft, Szabadság
189)                 --- Az alkohol és a kábítószer elleni küzdelem parasztvakítás, erkölcsi kibúvó. Az alkohol és a kábítószer nem tehet semmiről! A hibás te vagy, mert elfogyasztod őket! (2014-10-24) Efft 36. Képmutatás, (Bűnbakképzés)
190)                 --- Az alkohol és a kábítószer nem ok, hanem okozat, következmény. Viszont kitűnően alkalmas bűnbaknak, arra, hogy a valódi okot – a könyörtelen önbecsülési kényszerünket, vagyis a gyarlóságunkat és a képmutatásunkat – elrejtsük mögéjük. Efft 4. Bűnbakképzés
191)                 --- Az antropológiai-filozófiai standard-modellből mindössze a helyes kiindulópont hiányzik, a valódi input, vagyis a hamis önbecsülés ösztönös kényszere. Amúgy kitűnő, sokan jól megélnek belőle… Efft, Filozófia
192)                 --- Az az anya, aki elkényezteti gyermekét (hogy örökre magához láncolja mérhetetlenül önzőn), mély csapdába löki őt, mert az anya kényeztetését soha, senki nem akarja (és nem is tudja…) majd felülmúlni, és az ilyen ember egész életében szenvedni fog a hatalmas egójától… () Efft 14. Erkölcs
193)                 --- Az az ún. erkölcs, amely csak egy közösségen (népen, országon, kultúrán, valláson stb.) belül érvényes, nem emberi erkölcs, hanem csak az illető közösség rendészeti kódexe, és csakis azt a közösséget védi… Az erkölcs az, amely minden emberre érvényes, és ez csakis a mindenkiben meglévő azonos tulajdonságokon, képességeken alapulhat. Ez az erkölcs a teljes emberiséget, sőt, a természeti környezetet is védi, ami egyébként az emberiségnek is létérdeke. Efft,Erkölcs
194)                 --- Az állandó egyetértés beképzelt, ostoba pojácává tesz, míg az ellenvélemény javítja a tisztánlátásodat… Efft, Önismeret
195)                 --- Az állatoknál az az erkölcsös, „aki” maradéktalanul engedelmeskedik a létfenntartó ösztöneinek (hiszen az erkölcs feladata az evolúció, a létfenntartás szolgálata), az embernél pedig az, aki nem, tehát aki nem enged az emberi ész megjelenése miatt mára már rosszravivővé vált létfenntartó ösztöneinknek, az emberi gyarlóságnak, vagyis a hamis önbecsülés kényszerének. Efft, Evolúció
196)                 --- Az állatoknál azt tekinthetjük erkölcsösnek, amit az ösztöneik sugallnak. Az embereknél is az az erkölcsös, amit a jóravivő ösztöneink sugallnak (a lelkiismeret, az igazságvágy, a szabadságvágy, stb.). Az evolúció a (jóravivő) ösztöneinken keresztül üzeni meg, hogy mi a helyes. Efft, Evolúció
197)                 --- Az eddigi filozófia szerintem a történelemben egymást követő nagy filozófusok körül kialakult kultusz, az illető elme sajátos önámítási módszere átvétele, és szerintem mára már csak érdekes olvasmány, de semmilyen eligazítást nem nyújt az élet lényegéről, amelyet a filozófiának mostanáig sem sikerült megtalálnia, ami nem csoda, mert az ember annyira nagymértékben önámító és a hamis önbecsülési kényszere olyan erős, hogy erre ezidáig egyszerűen képtelen volt. Ez, tehát az élet lényege szerintem abban áll, hogy mindenáron fenn akar maradni, és minthogy az erkölcsösség az élet fennmaradása legfőbb feltétele, így az élet értelme az erkölcsi fejlődés. Efft, Az élet értelme
198)                 --- Az egyetlen hiteles bírálat a példamutatás. () Efft 14. Erkölcs
199)                 --- Az egyik legfontosabb kötelessége minden embernek: „Ismerd meg önmagad!” Mert ha magadat jobban megismered, akkor egyúttal megismerted az emberi természetet, ezzel az összes ember indítékait, és könnyebben el tudod fogadni őket. Efft, Emberi természet
200)                 --- Az egységesen gyarló-képmutató társadalom eszelős dühvel, egységes hordaként támad arra a néhány emberre, aki ki meri mondani, hogy az emberek gyarlók, önámítók, hazugok és képmutatók. Efft, Képmutatás
201)                 --- Az ellenvélemény javítja a tisztánlátást. 2016-01-24. Efft, Önámítás
202)                 --- Az ember a rosszat csak kínjában, kétségbeesésében követi el, mert mindig mindenki jót cselekedne, ha ez nem volna oly nehéz. Efft 14. Erkölcs
203)                 --- Az ember a világnak azért a hányadáért érez felelősséget, amennyit megért belőle. Emiatt létérdekünk, hogy minél többen minél műveltebbek és képzettebbek legyenek. 2015-03-23. Efft, Evolúció
204)                 --- Az ember az egyéni becsvágya és a közösség érdekei között vergődik, vonaglik, tépelődik, amíg csak él… (Az önbecsülési kényszere és a falka-ösztöne kettős vonzásában szenved). Efft … Önbecsülési kényszer és a falka-ösztön kényszere
205)                 --- Az ember élőlény. Így ami az élet fennmaradását szolgálja, az mind örömet, boldogságot okoz, és minden, ami az élet érdekeivel ellentétes, fájdalmat és szorongást… Efft 17. Evolúció
206)                 --- Az ember előtt a létfenntartó ösztönöktől csak akkor kapta meg az állat a jutalom-érzést, ha cselekvéssel, tehát ténylegesen teljesítette az ösztönök által kikényszerített feladatokat. Az emberi ész megjelenésével azonban már az elme furfangjai is képesek erre, így cselekvés nélkül, az elme hamisítása, az öncsalás, önbecsapás segítségével is megszerezhetők ezek a hihetetlen kellemes jutalom-érzések, igaz, csak átmenetileg, mert az evolúció nem hagyta magát, és e csalás ellenszeréül megteremtette a lelkiismeretet, mely leleplezi a csalásainkat. Efft, Evolúció
207)                 Az emberi ész megjelenésével az elme átállt az élvezetek öncélú megszerzésére, azóta az emberi létfenntartó ösztönök nem a létfenntartásra ösztönöznek mindenekelőtt, hanem a kéj, az élvezet, az öröm, a boldogság öncélú megszerzésére. Efft, Evolúció
208)                 --- Az ember(iség) is mindenben a könnyebb utat választja, mint minden(ki) az élővilágban. Ha az ember(iség) elismerné a gyarlóság (az önszépítő önámítás és a képmutatás kényszere, a hamis önbecsülés kényszere) létét, ezzel saját magát fosztaná meg a rövidebb (de persze, általában csaláson, hamisságon alapuló) út élvezetétől és „kényelmétől”. Viszont a hosszabb út, a jövőbe vezető, végtelen hosszú út megnyílna előttünk. Efft, Evolúció
209)                 --- Az emberben ott lakik az Isten is, és a sátán is. Az elsőt lelkiismeretnek, a másodikat gyarlóságnak (a hamis önbecsülés kényszerének) hívják. Efft, Sátán
210)                 --- Az embereket belőled legfőként az érdekli, hogy az ő közösségükhöz tartozol-e. Ha igen, mindent megbocsájtanak neked, de ha nem, akkor semmit sem; akár meg is ölnek… Efft 22. A falka-ösztön kényszere
211)                 --- Az emberi élet értelme az erkölcsösség elérése, mert emberi viszonylatban az erkölcs az evolúciós siker, az élet fennmaradása legfőbb feltétele. Efft 19. Az élet értelme
212)                 --- Az emberi erkölcs az én olvasatomban az emberi faj létérdekei mindenek elé helyezése, a legtisztább erkölcs szerintem azt jelenti, hogy minden tőlem telhetőt megteszek az élet fennmaradásáért, tehát nem (csak) az emberi faj, hanem az egész természet érdekeit tartom szem előtt. Az univerzum erkölcse (a teljes világegyetem erkölcse) hasonló lehet. (2014-12-09) Efft 16. Erkölcs az univerzumban
213)                 --- Az emberi érvényesülés legfőbb eszköze a csalás, a hazugság, a megtévesztés, a képmutatás. Így aztán aki nem hazudik, nem csal és nem képmutató, azt hülyének nézik… „Őszinte nincs, csak bolond” – mondja erről a népnyelv… Ez jól mutatja, mennyit ér a közerkölcs… Annyit, amennyit az emberi természet… (2014-11-17) Efft 38. Képmutatás
214)                 --- Az emberi ész megjelenése hatalmas hamisságot hozott az élő természetbe, az emberi öncsalás-képmutatás képében. Ezt lehazudandó, letagadandó, hihetetlen mennyiségű hazugság, kimagyarázkodás, a másik ember, nép, vallás bűnbakká tétele, csalás keletkezett, főként a társadalomtudományok képzetes harcmezőin. Mikor hagyjuk abba már a hazudozást? Egészen a 3. világháborúig nem; azután meg már úgysem lesz, aki hazudjon… 2016-01-16 Efft, Az önszépítő önámítás kényszere
215)                 --- Az emberi faj bizonyítottan rosszravivő természetű! Efft, Emberi természet
216)                 --- Az emberi gyarlóságot, a hamis önbecsülést, az önszépítő önámítást egyszerűen nem lehet leleplezni és létét elismertetni az emberiséggel, mert ezt a tulajdonságunkat annyira letagadja az emberiség, hogy még szavaink és fogalmaink is alig vannak ezek megnevezésére. Mintha az emberiség leghátrányosabb tulajdonsága nem is létezne! Efft, Képmutatás
217)                 --- Az emberi igények összegződnek és politikaként csapnak össze. Tehát politika nevű felelős, hibáztatható személy vagy intézmény nem létezik. Mindenért mi magunk, emberek, közösen felelünk, a gátlástalan igényeink miatt, meg amiért szeretünk a zavarosban halászni, korrupcióval érvényesülni, és olyan bandákat választunk meg vezetőkké, akik ezt lehetővé teszik… (2014. 08. 03.) Efft 54. Poltika
218)                 --- Az emberi méltóság – a jog a méltóságra, a tiszteletre - a biológiai demokráciából következik, ez azt jelenti, hogy minden embernek születésénél fogva megjár az erkölcsi bizalom, az erkölcsi tiszta lap induláskor, és annak a joga, hogy ezt a lapot csak ő maga szennyezhesse vagy tarthassa tisztán. tehát erkölcsileg tiszta lappal indulhat mindenki. Efft, Emberi méltóság
219)                 --- Az emberi természetnek számomra az az egyik legcsúnyább vonása, hogy a nyilvánvalóan értéktelennél és erkölcstelennél sokkal erősebben kiközösíti azt, aki nyilvánvalóan sokkal értékesebb és erkölcsösebb a többieknél. Na persze, ez nem csoda, ha az ember legfőbb érdekérvényesítő módszerét, képességét figyelembe vesszük: a hamis önbecsülést, a nálunknál különbek letiprására irányuló vágyunkat. Efft, A hamis önbecsülés kényszere
220)                 --- Az emberi személyiségnek a lelkiismerettől független része a tudat, amely az ésszerűségen alapszik, míg az öntömjénezés, az önámítás meg nem részegíti. Efft, Az emberi személyiség
221)                 --- Az emberi világban minden az önbecsülés körül forog, és hamis önbecsülésben él mindenki… 2015-10-21. Efft, A hamis önbecsülés kényszere
222)                 --- Az emberiség a saját gyarlóságai iránt rendkívül megértő, így aztán a hazugságra, a csalásra, a képmutatásra végtelen sok enyhe kifejezés született... () Efft 38. Képmutatás
223)                 --- Az emberiség azért engedi működni a diktátorokat, mert a demagógia kielégíti a tömegek aljas (rosszravivő) ösztöneit: a falkához tartozás kényszerét, a rangsorjavítás kényszerét és az önszépítő önámítás kényszerét, ismertebb nevükön így együtt: a hamis önbecsülés kényszerét, a gyarlóságot. Ha elismerné az emberiség, hogy ez mind benne van az emberi természetben, akkor történelmi léptékkel mérve pillanatok alatt megjavulhatna az életünk itt a Földön, mert azután már nem lehetne ezzel hülyíteni és uszítani a tömegeket. De nem, inkább rohadjon szét a világ, csak ne kelljen elismerni, hogy ilyen az emberi természet, hogy az érvényesülés a csaláson és az aljasságon alapszik, amióta csak az ember az eszével „kiemelkedett” (?!) az állatvilágból… Efft, Diktatúra
224)                 --- Az emberiség csakis valódi demokráciában lesz képes fennmaradni. (2014. 07. 31.) Efft 6. Demokrácia
225)                 --- Az emberiség ebből a reménytelen helyzetből csak fölfelé menekülhet: az összes emberre kiterjesztve a méltóságot, a jogot, a biztonságot, a bizalmat; új, közös tető alá hozva mindenkit, aki elfogadja az összes többi embert egyenlőnek, a jó életre jogosultnak, látatlanban is jónak és tisztességesnek. Amíg valaki nem válik méltatlanná a bizalomra, meg is kell kapnia azt! Efft, Közerkölcs
226)                 --- Az emberiség legfőbb kérdései: Hol nagy érték a napfény? Hát ahol nagyon ritkán süt a nap. És hol nagy érték a tisztesség? Hát az emberi társadalomban, ahol igen kevés van belőle. És miért van kevés belőle? Hát azért, mert a legnehezebb tisztességesnek lenni. És miért a legnehezebb tisztességesnek lenni? Hát azért, mert ehhez önmagunkon kellene uralkodnunk, illetve hibáinkat, hiányosságainkat, bűneinket elismernünk (amit a hamis önbecsülésünk kényszere egyszerűen megtilt). Akkor tehát milyen az emberi természet? Eleve rosszravivő… Azt jelenti ez, hogy rossznak is születünk? Nem, de a velünk született ösztönös késztetéseink rosszravivők, és csak a legjobbak tudnak ennek ellenállni. Ezek az erkölcsös emberek. (2014-12-26) Efft Filozófia
227)                 --- Az emberiség megmaradása legfőbb feltétele az, hogy megalkossuk a közös, emberiségi szintű erkölcs fogalmát. 2016. 01. 20. Efft, Erkölcs
228)                 --- Az emberiség története az önámítás és a képmutatás "fejlődése" története. (2014.11-6 és 2015-09-19.) Efft, Képmutatás
229)                 --- Az emberiség választhat: vagy megküzd az életéért, nagy, önmagával folytatott küzdelemben,”magát megtagadva” jobb, erkölcsösebb útra térvén, vagy vígadva - az erkölcsi fertőben lubickolva - sűllyed a pokolba… 2016-01-16. Efft, Erkölcs
230)                 --- Az emberiség, bármely ember belemegy bármilyen aljasságba, csak ki ne derüljön, hogy mennyire önámító és képmutató, hogy mennyire a hamis önbecsülés vezérli. Efft 29. A hamis önbecsülés kényszere
231)                 --- Az emberiség, ez az időtlenül vén, megcsontosodott jellemű kéjenc, mindent inkább elvisel (a diktatúrát, háborút, éhezést és nélkülözést…), csak ne kelljen a saját, gyarló, hamis önbecsülésen alapuló természetével szembenéznie… 2015-11-8. Efft, Az önszépítő önámítás kényszere
232)                 --- Az emberiségnek az úgynevezett sátánra óriási szüksége van, mert annak a gonoszsága mellett minden ún. emberi gyarlóság eltörpül, az ember a sátánhoz képest  kifejezetten erkölcsös és rokonszenves lény... Efft, Sátán
233)                 --- Az embert a nagyobb esze különbözteti meg az állatoktól. De erkölcsileg messze elmarad tőlük, mert az állatok mindig engedelmeskednek az evolúciónak az ösztönök formájában megjelenő parancsainak, míg az embernél ez az egyéni önzés és a hamis önbecsülés kényszere miatt szinte soha nem teljesül... (megjelent kb. 2015. 04 hóban) Efft, Erkölcs
234)                 --- Az embert nézd, ne a bőre színét! (2014-12-14) Efft, Kirekesztés
235)                 --- Az erkölcs a legnagyobb virtus, mert a világ legnehezebb feladata erkölcsösnek lenni. Efft 4.
236)                 --- Az erkölcs a mai paradigma szerint a közösségünkhöz való igazodást, hűséget jelenti. Ez még rendben is volna akkor, ha az egész emberiséget tekintenénk a közösségünknek, és az ő érdekeit (a mi érdekeinket!!!) néznénk… (2014-10- ) Efft Erkölcs
237)                 --- Az erkölcs az evolúció érdekeit, az életet, a közösséget védi, az erkölcstelenség pedig az egyéni önzés, az életre való alkalmatlanság megnyilvánulása. Efft, Az élet fenntartása
238)                 --- Az erkölcs az eddigi gyakorlatban az egyént magába foglaló csoport érdekeinek való megfelelést jelenti. Valójában az erkölcs a teljes élővilág szolgálatát jelenti. Minél nagyobb közösséget tekint a sajátjának az egyén, erkölcsei annál inkább megközelítik a valódi, eszményi erkölcs fogalmát. Efft, Erkölcs
239)                 --- Az erkölcs fogalmába a fajon belüli szolidaritás is beletartozik. Ez azonban szinte teljesen hiányzik. Ebből is látszik, mennyire elaljasodott az ember. Efft, Erkölcs
240)                 --- Az erkölcstelenség az önbecsapáson alapul, így az erkölcstelen ember, hatalom eleve képtelen helyes döntéseket hozni. Meg amúgy sem akar… Efft, Hatalom
241)                 --- Az érvényesülés pofonegyszerű, ha az erkölcsi elveket sikerül figyelmen kívül hagyni. (2014-10-23) Efft, Erkölcs
242)                 --- Az eszmények olyanok az ember számára, mint a ló szája elé tartott zabos-zsák... A(z ösztönös) kényszer pedig mint a szomjúság és az éhség, nehéz ellenállni neki. A lelkiismeret a gazda, az ostor pedig a lelkiismeret-furdalás; az ostort egy ideig el lehet kerülni, de a gazda elől nem tudsz elmenekülni... 2015-09-13. Efft, Lelkiismeret
243)                 --- Az evolúció az ÉLET szakadatlan küzdelme a fennmaradásért. Mindig az erősebb, az életképesebb egyed (ezáltal faj) marad fenn, és viszi tovább az életet. Az ember megjelenése óta viszont az evolúció az emberben zajlik, az emberben küzd az erkölcs az erkölcstelenséggel, és ha az erkölcs győz (tehát, ha az igazságon alapuló döntések győznek a csaláson alapuló döntésekkel szemben), akkor továbbmehet az evolúció. Jelenleg sajnos az erkölcs, és így az ÉLET áll vesztésre… Efft Evolúció
244)                 --- Az evolúció hajója az emberi hamisság megjelenésével léket kapott. De az evolúció a lelkiismeret formájában még el tudott helyezni bennünk egy titkos biztosítékot, amely, visszahozván az embert az öncsalás-képmutatás hazugságaiból a valóság talajára, lehetőséget ad nekünk a túlélésre. A lelkiismeret az evolúció léket kapott hajóján a lék-elzáró dugó. 2016-01-18. Efft, Evolúció
245)                 --- Az élet rövid, és nekem ezer fontosabb feladatom van még az életemben,  mint hogy a hamis önbecsülésem kényszerének engedelmeskedve hamisságokkal teljen az időm, és hamis módokon szerezzek magamnak hamis önbecsülést… Efft, A hamis önbecsülés kényszere
246)                 --- Az, ha valaki nem képmutató, még nem jelenti azt, hogy hülye, hogy „még annyi esze sincs, hogy ’normálisan’ viselkedjen”. Lehet, hogy az illető csak érti az emberi természetet, és szégyellné magát, ha csaló-hazug-képmutató módra viselkedne. Lehet, hogy egyszerűen csak tisztességes ember. Efft, Képmutatás
247)                 --- Az igaz ember az, akinek a lelke tiszta fehér vászonba öltözött, legyen bár kopott ruhájú és szegény. A csőcselék pedig az, akit más ellen lehet uszítani, járjon bár szép ruhában és legyen bár gazdag. Efft, Erkölcs
248)                 --- Az igazi kert olyan, mint a tarka rét, minden szabadon nőhet… A képmutatóké viszont rendezettebb, mint a trónszékig futó 30 méteres szőnyeg kifésült rojtjai… Efft Képmutatás
249)                 --- Az igazság az, amit a lelkiismereted diktál, mert a lelkiismeret az egész élővilág genetikai érdekképviselője. 2015-03-18. Efft Lelkiismeret
250)                 --- Az igazság az, ha az összes oldal érdekeit szem előtt tartjuk. A teljes igazság pedig az, ha az egész természet, az egész élővilág érdekeit figyelembe vesszük. (2014-12-16) Efft, Igazság
Harcz László

Lezárva, az első 250 szilánkot különvéve ebbe az állományba 2016. 05. 29-én

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése