Kereső
fogalmak: az élet fennmaradása, filozófia, ösztönök, erkölcs,
kozmikus erkölcs, evolúció, lelkiismeret, isten, önámítás,
képmutatás, vágy, csábítás a könnyebb útra, kísértés,
helyes út, evolúciós jutalom-érzés, kulturális evolúció, az
emberi élet értelme, érték, transzcendencia, öntraszcendencia,
Platón, idealizmus
-Az
ember legfontosabb ismérve az, hogy élőlény.
-
Az élet legfontosabb tulajdonsága pedig az, hogy "fenn akar
maradni", folytatódni akar.
-
Az életet az evolúció tartja fenn, azáltal, hogy úgy alakítja
az egyedek és általuk a fajok tulajdonságait, hogy mindig a
legéletképesebbek szaporodjanak.
-
Az evolúció az emberiség létrejötte előtt zavartalanul, csalás
nélkül, kifogástalanul működött. Az állatokban vágyak éltek,
melyeket az életfenntartó ösztönök élvezetekkel,
elégedettséggel, tehát az akkori evolúciós jutalmazó érzésekkel
elégítettek ki, miután az állat teljesítette az életfenntartó
ösztönös késztetések formájában előírt evolúciós
feladatokat.
-
A vágyaink kielégítése iránti ösztönös sóvárgás adja tehát
a legnagyobb hajtóerőt az evolúció sikeres működéséhez, az
élet fennmaradásához.
-
De megjelent az ember, aki az evolúciós jutalmazó érzéseket
anélkül is képes megszerezni, hogy teljesítené az evolúciós
feladatokat, tehát az ösztöneink által meghatározott
feladatokat. Ezt csalással, erkölcstelenül éri el, a befelé ható
önámítással, öncsalással, önbecsapással és a külvilág felé
szánt képmutatással, hazugsággal. Elhiteti saját magával és a
környezettel is, hogy ő igenis eleget tett az aktuális evolúciós
kötelezettségeknek. Mindezt amiatt teszi, mert az ösztönös
vágyak csábítása hatalmas, és az ember számára az evolúciós
jutalmazó érzések formájában megszerezhető kielégülés, a
vágyai beteljesülése mindennél erősebb kényszert jelent.
-
Itt jön be a képbe a csábítás fogalma: A legtöbb embert a
legtöbb szituációban a csábítás az evolúciós jutalom-érzések
(tehát az élvezetek, az öröm, a boldogság stb.) megszerzésére,
az élvezetek, az örömök iránti sóvárgás olyan nagy, hogy
kihasználja az embernél már megjelent szellemi lehetőséget arra,
hogy becsapja saját magát és a külvilágot, és az ösztönök
által előírt kötelezettségek teljesítése nélkül is
megszerezze ezeket a vágyott élvezeteket, örömöt,
elégedettséget, az önbecsülést, a tekintélyt, a hatalmat, a
közösség tiszteletét és szeretetét stb.; mert ezek az emberi
élet legvágyottabb, legkellemesebb, ösztönző érzései.
-
Az életfenntartó ösztöneink szószólója, a lelkiismeret azonban
kezdettől értesít minket a tudatunkra és az érzelmeinkre hatva,
ha csaltunk, ha csalunk, vagy csalást készülünk elkövetni.
Megjelent tehát a lelkiismeret is, hiszen az életnek valahogyan
ellensúlyoznia kellett az embernek ezt az arcátlan, káros
törekvését, és vissza kellett találnia a régi hatékonysághoz,
életképességhez.
-
A fejlettebb, hatékonyabb lelkiismerettel élő emberek sokkal
életképesebbek voltak, mert az ő esetükben továbbra is nagyobb
arányban teljesültek az életfenntartó ösztönök késztetései
--- és ezzel ismét megnőttek az élet fennmaradása esélyei.
Akinek nem volt elég lelkiereje – erkölcsi ereje -, hogy legyőzze
a csábítást, amely az ösztönös vágyai kielégítéséhez a
könnyebb út igénybevételére csábít, tehát akinek nem volt
elég lelkiereje, hogy legyőzze a rosszravivő kísértéseit,
késztetéseit; és engedett a csaláson, hazugságon, öncsaláson-
és képmutatáson alapuló "könnyebb út" csábításának,
az nyilván kevésbé volt életképes, és az ilyen emberek aránya
az emberi népességen belül folyamatosan csökkent. Tehát a
lelkiismeret nélküli vagy gyenge lelkiismeretű emberek sokkal
nagyobb arányban kiselejteződtek, és inkább azok az emberek
sokasodtak, akiknek kellően erős volt a lelki-erkölcsi erejük
ahhoz, hogy szembeszálljanak és legyőzzék a rosszra csábító
kísértéseiket, vágyaikat, és felvállalták a helyes úttal járó
nehézségeket. (Mivel az ember megjelenésével az evolúció egyre
inkább áttevődik a (többszintű) kulturális evolúció
küzdőterére, az előző mondatban megfogalmazottak látszólag nem
fedik a valóságot, mert látszólag lelkiismeretlen ember is boldog
lehet. Látszólag. De a lelkibeteg emberek egyre növekvő aránya
az én állításaimat támasztja alá; másrészt a kulturális
evolúció során, bár sokszorosan gyorsabban zajlik, mint a korábbi
biológiai evolúció, még nem dönthető el egyértelműen, hogy
képes-e a lelkiismeret kellőképpen kifejteni az emberiség, az élő
természet életben maradásához szükséges erőt az emberi
lélekre. Ha ez mégsem sikerül a lelkiismeretnek, akkor a vita
értelmetlen, mert az emberiség és vele az élet is igen hamar,
néhány száz év alatt kipusztul; az pedig, hogy ez a küzdelem
hogyan dől el, még nem tudható. És attól, hogy a lelkiismeret
eredőben nem lesz képes diadalmaskodni, még nem jelenti azt, hogy
az ebben az írásban megfogalmazott szemlélet helytelen volna, sőt,
az emberiség esetleges kipusztulása nagy valószínűséggel éppen
azt fogja bizonyítani, hogy a lelkiismeretünkre kellett volna
hallgatnunk, és erkölcsösebbnek kellett volna lennünk...)
-
Így az emberi fajon belül általánossá vált az életben
maradáshoz szükséges erősségű lelkiismeretesség, erkölcsösség.
(Ez mostanáig nem dőlt el, de valószínűsíthetően igaz. Az
emberi élet ahhoz a válaszúthoz érkezett, ahol el kell dőlnie:
képes-e az emberiség a technikai civilizáció által biztosított
tömegpusztító fegyvereket kellő lelkiismerettel kontrollálni,
képes-e a környezetszennyezés megszűntetéséhez szükséges
hatalmas áldozatokat meghozni, tehát képes-e a szükséges
erkölcsi színvonalat elérni, felmutatni. Ha igen, akkor kiléphet
az űrbe, és elterjedhet a Világegyetemben, de ha nem, akkor nem
alkalmas a Földön kívüli tevékenységre, hiszen csak az életre
káros hatásokat terjesztené el az Univerzumban. A földi embernek
most kell bebizonyítania, hogy elérte az erkölcsösség szükséges
mértékét, és képes leküzdeni azt a csábítást, amelyet a
fegyver-rendszerek pusztítási lehetőségei jelentenek a nemzetek
és gazdasági érdekcsoportok közti vitákban. Kozmikus szempontból
tekintve az ember küzdelmét úgy kell fogalmaznunk, hogy az a
bolygó, az a civilizáció, amelynél az erkölcs fejlődése nem
volt képes lépést tartani a szellem fejlődésével, jobb, ha még
a bolygón belül maradva pusztul el, és nem ránt magával számos
egyéb civilizációt… Innen egyszerűen következik a „kozmikus
erkölcs” fogalma: ugyanaz, mint az emberi erkölcs, de az élő
egyedek a világmindenséget tekintik saját közösségüknek...)
Ez
a két hatás most is küzd egymással. A lelkiismeret, az
erkölcsösség (az isten, az angyal) szűntelenül birkózik bennünk
a lelkiismeretlenséggel, vagyis az erkölcstelenséggel (az
ördöggel, a gonosszal); az öncélú élvezet- és örömvággyal,
a hedonista, élvhajhász, opportunista kísértésekkel,
csábításokkal, a hamis önbecsülés és a hamis közösségi
érzés ösztönös kísértésével minden emberi egyedben és
ezáltal az egész emberi társadalomban.
-
Ebből következően: ha megfogadjuk a lelkiismeretünk, tehát az
életfenntartó ösztöneink szavát, akkor erkölcsösek vagyunk, ha
nem, akkor erkölcstelenek vagyunk, és veszélybe kerül az élet
fennmaradása.
-
Az erkölcs tehát ezt a csaláson alapuló, eltorzult, hedonista,
élvhajhász működést hivatott megtörni, megszűntetni, de
legalábbis csökkenteni, és ezáltal biztosítani továbbra is az
evolúció hatékony működését és így az élet fennmaradását.
-
Minden emberi, társadalmi jelenség mögött ez a lényegében
erkölcsi küzdelem húzódik meg, hiszen az ember és az összes élő
egyed minden tevékenysége az élete fenntartása érdekében
történik, és emiatt az egyed, az egyén legfontosabb tulajdonsága
az erkölcsösség és annak a mértéke, színvonala, mert az
előbbiek alapján belátható, hogy az emberi lény és általa az
ÉLET fennmaradásának a legfőbb feltétele az erkölcs, és így
az emberi élet értelme az erkölcsösségért vívott küzdelem.
Ahogy
Madách Imre mondja „Az ember tragédiájában”: „Az élet
célja a küzdés maga”!
Az
erkölcsösségünkért, a jóságunkért, az erényeinkért, teszi
hozzá csekélységem - és ezáltal az élet fennmaradásáért…
A
fentiekből aztán rengeteg fontos következtetést vonhatunk le:
A
fentiek alapján
---
az emberi életben minden érték forrása az, hogy az adott érték
tartalma, tárgya mennyire hasznos az evolúció, az élet
fenntartása számára;
---
a legfőbb érték az erkölcsösség, mert az erkölcsös ember
segíti az evolúciót és így az élet fennmaradását, az
erkölcstelen pedig nem, mert szabotálja az evolúció működését
és ezáltal veszélybe sodorja az élet fennmaradását,
folytatódását;
---
minden fogalom értelmét, jelentőségét a fogalom tárgyának az
evolúcióhoz, az élet fenntartásához fűződő viszonya határozza
meg;
---
boldog csak az lehet, aki tisztességes, erkölcsös életet él,
hasznosan tevékenykedik az evolúció számára;
---
egy művészeti alkotás értéke azzal arányos, mekkora katarzist
képes létrehozni a szemlélőben az esendőség, a gyarlóság
leküzdése elleni küzdelmünkben, tehát, hogy mennyire képes a
„rossz” (a könnyebb út) helyett a „jó” (a helyes út)
szolgálatára késztetni;
Későbbi,
járulékos következtetések:
---
az ön-transzcendencia azonos a lelkiismeretességgel, a lelkierővel,
és végső soron az ösztönökből származik; a lelkiismeretben
megjelenő egyetemes érdek (az élet fenntartására) és a saját
egyéni érdekeink közti küzdelem, melyet a lelkiismeretünk a
tudatunkban megjelenít;
---
a transzcendencia azonos a létfenntartó ösztönökből származó
késztetésekkel, sugallatokkal, az élet fenntartásához szükséges
szemlélet kialakításával;
stb.
---
A „Platón idealizmusa és az evolúció filozófiája” c.
írásomban meglepő következtetések találhatók az idealista
elmélet és az ösztönök világa közötti rendkívül szoros összefüggésekről.
Harcz
László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése