Ezzel az
írással három igen nehéz feladatot kell megoldanom, ezek mindegyike felér
egy-egy paradigma-váltás nehézségeivel, elfogadtatásával.
a. Érvényre kell juttatni az evolúciós
szemléletet az embertudományokban. A biológiában ez már részben megtörtént (A
Török Tibor: Az erkölcs és a vallás evolúciós alapjai-ban írtak szerint), a
pszichológiában formailag igen, mert létezik ún. „Evolúciós pszichológia” is,
de szerintem ez valójában csak egy hangzatos cím, és nem követi a valódi
evolúciós szemléletet ez az irányzat, a filozófiában pedig még mindig mindent a
tudat-adta, az ész-adta lehetőségeken belül akarnak megoldatni, ezzel szemben a
legújabb kutatási eredmények szerint az emberi viselkedést és gondolkodást
túlnyomórészt a létfenntartó ösztönök irányítják (Ezequiel Morsella kutatásai),
a tudat szerepe csekély, csak „átkapcsoló áramkörként” működik a DNS és az elme
között;
b. El kell fogadtatni az evolúciós
szemléletet a filozófiában meghonosítani kívánó „Az evolúció filozófiája” című
írásomat a közvéleménnyel;
c. Meggyőzni a Tisztelt Olvasót annak a
felfedezésemnek az igazáról, miszerint Platón megsejtette, hogy az evolúciós
szemlélet a filozófia alapja, lényege, és így alkotta meg az idealizmusról szóló rendszerét.
Hát, nem
irigylem most magamat! J
Szerintem
Platón volt a legnagyobb zseni a filozófiában.
Hihetetlen
népszerűségét gondolom, annak köszönheti, hogy megsejtette a filozófia, az
emberi élet menete, az emberi élet célja és az evolúció közti összefüggéseket.
És bár bizonyítékok nélkül, de a tüneteket, a felszínen látható jelenségeket
tekintve szinte szabályszerűen leírta az ember, az emberi erkölcs, a
lelkiismeret és az életfenntartó ösztönök hatásait, összefüggéseit, és mindez
feltűnően egybecsengett, egybecseng a Platónt olvasó emberek és filozófusok
tapasztalataival, és egyáltalán: jól tükrözi vissza mindazt, amit az ember az
élet legfontosabb dolgairól tud, gondol, érez.
Zseniális
módon meglátta a rendszert még abból a kevés támpontból is, amely az ő
történelmi korszakában tudható volt, vagyis azokból a következtetésekből,
általánosságokból, amelyeket az ő korszakában az emberi viselkedésből,
gondolkodásból, cselekvésből, a történelmi tapasztalatokból és az emberi világ
működéséből le lehetett vonni. Mindenkinél zseniálisabban meglátta a dolgokban
a mintázatot, amely az intuitív gondolkodás alapja.
Platón
rendszere annyira egybecseng az emberek tapasztalataival, a bennük keltett
ösztönös késztetésekkel, hogy a világ nagyon könnyen el tudta fogadni Platónnak
az ideákról, az idealizmusról alkotott rendszerét. Ha pedig az életünket
ténylegesen irányító ösztönök hatásaival hozzuk kapcsolatba ezt a rendszert,
vagyis mindazzal, amit érzünk a lélekkel, a lelkiismerettel, a jóval, a
rosszal, és általában az élettel és az evolúcióval kapcsolatban, akkor
megdöbbentő párhuzamokra derül fény.
Tekintsük át nagyon röviden a
platóni idealizmus elméletét:
„A platóni „kétvilág-rendszer”
képezi Platón munkássága, gondolkodása magvát.
A létezés világa adja az örök és
változatlan mintákat, mely Platón elmélete szerint csupán a gondolkodásunkban
létezik (valójában szerintem az ösztöneinkben, a DNS-ünkben!).
Innen származnak az eszményi
minták, amelyek nem változnak az idő múlásával és a tökéletességet hordozzák
magukban.
Mivel a tudás csak változatlan dolgokkal
kapcsolatban merülhet fel, az ideák egyértelműen a létezés világában lelhetők
föl, míg a gyakorlatban az ideák mintájára megvalósult dolgok szükségképpen
változnak, viszont általunk közvetlenül is észlelhetők.
A keletkezés világában az ideák
adják a normákat, a rendezőelveket a valós utánzatok számára, amelyeket az
ideák alapján valósítottak meg.
Ez utóbbiak érzékelhetők, és a
megvalósításuk sem képes tökéletesen utánozni az eszmények minden
tulajdonságát.
Érzékelhetők, mert az emberi élet
során kapcsolatba kerülhetünk velük, és semmiképpen nem változatlanok, mert egy
utánzat mindig magán viseli annak a hatását, kitartását, elkötelezettségét,
világnézetét, aki a másolatot készíti”
Az az elmélet pedig (Az evolúció
filozófiája), amellyel ezt a csodálatos platóni elméletet össze szeretném
hasonlítani, nagyon röviden a következő:
„Az élet bármely formájánál a
létfenntartó ösztönök legfőbb törekvése az, hogy maga az ÉLET folytatódjék."
Ezt a létfenntartó ösztöneink, a
gének, a DNS-állomány biztosítja.
Ezekben öröklődik át időtlen idők
óta a következő generációra az élet fennmaradását biztosító információk tömege,
és nyilvánvalóan a lelkiismeretünk a DNS-ből ered.
Annak érdekében, hogy az ösztönös
kényszereinknek engedelmeskedjünk és végrehajtsuk a tennivalókat, amelyeket az
ösztönös kényszereink ránk kényszerítenek, az evolúció létrehozta a vágyak
rendszerét, és az ember számára a lelkiismeretet.
Ha felvállaljuk az élet
fenntartásával kapcsolatos feladatokat, abban az esetben is, ha ezek
nehézségeket jelentenek, akkor az ösztöneink a legvonzóbb érzésekkel
jutalmaznak minket, mint testi szinten az elégedettség, az élvezet, a kéj, az
orgazmus; és lelki szinten az öröm, a boldogság, a mámoros boldogság, az
extázis.
Ha pedig nem vállaljuk fel a
helyes, de nehezebb utat, és inkább a könnyebb utat választjuk, akkor az
ösztöneink elrettentő, bűntető érzéseket bocsájtanak ránk, mint a rossz
lelkiismeret, a szorongás, a félelem, téboly, vagy akár olyan erős szenvedés,
rettegés, mely a halálunkat okozza.
Ha a nehezebb utat választjuk,
azt nevezzük erkölcsnek, ha pedig engedünk a könnyebb út csábításának, avégett,
hogy a jutalmazó érzéseket csaló módon, a nehézségeket kikerülve szerezzék meg,
erkölcstelenségnek.
Ez az erkölcs lényege, a könnyebb
út csábításának az elutasítása akkor is, ha ez a nehezebb.
A könnyebb utat a gyengébb
jelleműek választják, azok, akik csak az evolúciós jutalmazó érzéseket akarják
megszerezni, de nem vállalják fel azokat a feladatokat, nehézségeket, amelyek
ezekhez az érzésekhez vezetnek, és inkább csalnak, hazudnak, és képmutatóvá és
önámítóvá válnak.
Ebből világosan látszik, hogy az
erkölcs a létfenntartó ösztönök legfőbb segítője, minden embernél egyformán
működik és egyforma kötelezettségeket ró mindenkire.
Ahogy Platón mondta, az "erkölcs
isteni eredetű", vagyis olyan kötelezettség, amely minden emberre
érvényes, és nem olyan kötelezettség-csomagocska, amelyet egyénekre vagy
közösségekre igazítottak, mint a szabó a ruhát...
Az „egyéni vagy a közösségi
erkölcs” evolúciós szempontból teljesen értelmetlen és értelmezhetetlen.
Egyéni erkölcs és közösségi
erkölcs nem létezik, erkölcs csak egyfajta van: mindannyiunknak
engedelmeskednünk kell az életet fenntartó ösztöneink parancsainak.
Az erkölcsösség mértéke
nyilvánvalóan annak a mértéke, amennyire a lelkiismeretünk szavának
engedelmeskedünk.
A
lelkiismeret az élet-fenntartó ösztöneinkből ered, és emberi nyelven mondja meg
nekünk, hogy mi a helyes, és mit kell tennünk egy adott helyzetben, és mivel az
isteni parancsok tökéletesen megegyeznek a lelkiismeretünk utasításaival,
láthatóan ugyanaz a funkciójuk és a működésmódjuk, így világosan látható, hogy
Platón ugyanolyan módon gondolkodott az erkölcsről és a lelkiismeretről, mint
ahogy azt én is leírtam az elméletemben.
Az
erkölcsösségről szólva, Platón erkölcs-fogalma is "az isteni jó"-ként
jelenik meg, amely szintén tökéletesen egybeesik az én nézeteimmel, mert nálam
az isten a lelkiismeretnek felel meg, és mindkettő az erkölcs forrása.
A
lelkiismeret tehát az evolúciós ösztöneink és az erkölcs szószólója.
Az
erkölcseink az eszményekből megvalósítanak annyit, amennyit a lelkierőnk, a
tisztességünk megenged, annyit, amennyit az emberségünk kiharcol számunkra.
A
lelkiismeret és az általa közvetített ideák adják a mércét ahhoz, hogy hogyan
segíthetjük a leghatékonyabban az evolúciót, az élet fennmaradását.
Ez
tökéletesen egybeesik Platón tanaival, annak ellenére, hogy ő még nem ismerte a
genetika és a többi mai tudomány eredményeit.
Az
„erkölcsi jó” tehát minden embernél ugyanúgy alakul ki, azzal a megszorítással,
hogy az „erkölcsi jó”-t az ateisták számára a lelkiismeret szava, a hívők
számára (látszólag!) az „Isten igéje” (és persze a lelkiismeret szava!)
testesíti meg, és az emberi erkölcsi gyengeség, esendőség mindkét esetben
igyekszik megtalálni a kibúvókat a helyes, a nehezebb út teljesítésének a
kötelezettsége alól, és az öncsalás-képmutatás segítségével meg is találja
ezeket a kibúvókat - vagy legalábbis megtalálni véli...
Platónnál
az ideák között a „jó” ideája áll az ideák rangsora elején, majd az erkölcsi
értékek (szabadság, igazságosság, hazaszeretet, stb.) következnek, ezeket a
matematikai fogalmak követik, és a végére maradnak a természetben megtalálható
dolgok (tehén, kosár, kapa, bükkfa, stb.).
Nem
nehéz felfedezni a párhuzamot az általam helyesnek tartott rendszerrel:
--- a
jó, a jóság ideája ma is az erkölcsösség, az erkölcs fogalmának, eszményének
felel meg;
--- az
erkölcsi értékek ideái ma is ugyanúgy az erkölcsöt alkotó fogalmakat, értékeket
jelentik;
--- a
matematikai fogalmak ideái pedig a tudás, a tudomány tárgyait jelentik, amelyek
manapság persze sokkal hosszabb felsorolást alkotnak;
--- a
természetben megtalálható dolgok fogalmainak az ideái, ugyanúgy, mint a platóni
értékrendben, ma is a sor végén helyezkednek el.
Platónnál
is az értékrend elején az evolúció számára leghasznosabb, legfontosabb ideák
helyezkedtek el, és ennek a hasznosságnak a csökkenésével csökkent a dolgoknak
az értékrendi rangsorban elfoglalt helyezése is.
A
platóni „lét világa”, amelyben a tökéletesnek tekinthető ideák találhatók, jól
azonosítható tehát az ősképekkel, eszményi mintákkal, amelyeket a genetikai
anyagunkban tárolunk.
Ezek az
eszményi minták a hatalmas információ-tömegben találhatók, mely az évmilliók
során folyamatosan kiegészült a sok-sok nemzedék tapasztalataival.
Ezekből
az eszményi mintákból csak a letisztult, lényeges, közös vonások őrződtek meg a
korszakok végtelen során át. Ezek az ideák.
A mai
evolúciótan még tagadja, hogy az egyes nemzedékek élete során keletkező
tapasztalatok közvetlenül képesek beépülni az örökítő anyagunkba, de ez sem
baj, bár megjegyzem, hogy ha ez a „közvetlen beépülés” nem lenne igaz, akkor
számos igen gyors változás nem lenne megmagyarázható azzal a borzasztóan lassú
örökítőanyag-változással, amelyet a mutációra és a szelekcióra korlátozódó
darwini elképzelések jelentenének.
Persze
számos módja létezhet annak, hogy egy tapasztalat beépüljön a DNS-be!
Pl. ha
tévedek, és csak a mutáció-szelekció folyamatból tudunk kiindulni, akkor az
előző és az új nemzedék génanyaga közti különbség alapján is képes olyan
információ létrejönni, amely már beépülhet a DNS-be.
Az én
feltevésemet támasztja alá a következő gondolatmenet is, mely kapcsolódik
ahhoz, hogy a folyamatosan megszerzett tapasztalatok menet közben beépülnek-e a
génekbe:
Az ún
rejtett gének létrejötte meggyőződésem szerint nem a véletlennek vagy a hibás
másolásnak köszönhető (leszámítva a sugárzást vagy egyéb roncsolódást
eredményező okokat, amelyek szintén képesek mutációt okozni, de ezek néha
elkerülhetetlenül bekövetkeznek, és valóban véletlenszerűek).
A
környezetben vagy az egyénben jelentkező változások szerintem közvetlenül
megjelennek a DNS-ben, és a látszólag véletlenszerű jellemzőkkel rendelkező
rejtett gének általában úgy alakulnak ki, hogy a mutáns jobban alkalmazkodni
tud a változásokhoz.
A
genetikából, az evolúciótanból stb származó mai tudományos ismereteink alapján
nyilvánvaló, hogy a platóni „létezés világa” azokat az ideákat jelenti, amelyek
az ösztöneinkben tárolt tapasztalatokból alakultak ki.
Ezek az
öröklött genetikai információk az élet eddigi teljes története evolúciós
tapasztalatai.
Az
ösztöneinkben rögzített tapasztalatokból a lényeg megtartásával kialakult ideák
adják a lényegi alapját a genetikai anyagunk talán leglényegesebb részének, a
lelkiismeretnek is, amely tartja a kétirányú kapcsolatot a tudatunk és a
létfenntartási szempontból hasznos információkat kínáló genetikai anyagunk
közt.
Ez a tudás
évmilliárdok, de legalábbis évszázmilliók alatt alakult ki, és így állandónak
tekinthető, ami a platóni „tudás” feltétele.
Nagy
kérdés, hogy a mai felgyorsult gondolkodás, amely hatalmas
ismeretanyag-mennyiséget hoz a felszínre, mennyire gyorsítja fel a platóni
„létezés világa” szférájában az egyes dolgok ideáinak a megváltozását.
Az
információáramlás rendje ugyanis szerintem a következő: a valóság irányából
folyamatosan áramlik a tapasztalat a genetikai anyag felé, ott szelekció zajlik
az evolúció számára hasznos és a haszontalan ismeretek között, a hasznos
ismeretek letisztulása után pedig nagyon lassan módosulnak az ideák és az
ösztönös késztetéseink, és végül a lelkiismeretünk közvetíti a tudatunk felé az
ideákat és az ösztöneink kényszerítik a reflexeink felé azokat a késztetéseket,
amelyek evolúciós szempontból szükségesek.
De mire
is alapozom azt, hogy az elménk (a tudatalattink) képes hozzáférni a
DNS-ünkhöz? És hogyan zajlik ez?
Az én
feltevésem szerint az agyunk és a DNS állandó kapcsolatban áll egymással, így a
tudatunk minden szükséges esetben „értesül” a DNS tartalmáról, mert első
közelítésben azt kell feltételeznünk, hogy a teljes örökítőanyag a DNS-ben
gyülemlik föl. És onnan áramlik át az elménkbe ennek a tartalomnak egy része,
amely részre aktuálisan szükség van.
A
legújabb kutatások egyértelműen azt mutatják, hogy egészen szoros együttműködés
áll fenn az elménk és az örökítő-anyagunk között.
Én ezt
úgy mondanám, hogy a DNS az elménk részét képezi, a legszorosabb
munka-kapcsolatban állnak, amire nyilván állandóan szükség van, hiszen az
agyunk csak így tudna szinkronban maradni azzal, ami éppen történik velünk, és
az agyunk csak így tudna a lelkiismeretünk nyomására véleményt alkotni arról,
hogy az adott pillanatban helyesen cselekszünk-e.
Márpedig
erre az állandó odafigyelésre és vélemény-alkotásra mindenképpen szükségünk
van, mert a létfenntartási ösztöneink késztetéseinek folyamatosan
engedelmeskednünk kell.
Az
elménk és a DNS közötti gondolati, nyelvi együttműködés képességéről a legutóbbi
évek kutatási eredményei hoztak felszínre sok alapvető ismeretet.
Noam
Chomsky más kutatókkal együtt megállapította, hogy a DNS kb. 90 %-ának a
szerkezete képezi a nyelvi-gondolati kommunikáció alapját.
Ennek a
DNS-résznek a szerkezete olyan, hogy elősegítse az ember nyelvtanulási
adottságait, és nagy valószínűséggel ez a DNS-szerkezet és DNS-rész a
gondolati-nyelvi kommunikáció alapja az elme és a DNS között.
Ráadásul
az ösztönök a tudathoz képest sokszorosan nagyobb arányban uralják az emberi
viselkedést és gondolkodást, ezt Ezequiel Morsella (San Francisco-i Egyetem) és
munkatársai és mások evolúciós, genetikai, evolúcióbiológiai kutatásai
állapították meg.
Eszerint
az emberi természetet és a belőle eredő emberi viselkedést döntően a
létfenntartó ösztöneink vezérlik, a tudat szerepe az emberi viselkedés, az
emberi személyiség működésében meglehetősen csekély, a tudat meglepetésre
túlnyomórészt nem a döntéseinknél játszik szerepet, hanem mintegy
átkapcsolóként, közvetítő közegként szolgál az örökítőanyag és az agyunk
különböző területei közötti információ-áramlásban.
Ez is
egybecseng azzal a feltevésemmel, hogy a DNS-ünk és az elménk között állandó
szoros (szerves vagy a részecskék elektromágneses sugárzásán alapuló) kapcsolat
áll fent.
Azt is
érdemes lenne megvizsgálni, hogy tulajdonképpen az intuitív mintaképzési
folyamat esetében is részben a platóni ideák, vagyis az én értelmezésemben az
evolúciós DNS-tartalmak adják az intuíció kiindulási alapjait (részben pedig az
érzékelt valóság nyersanyaga, amelyben a mintákat fel kell fedeznünk)!
De erről
a kérdésről talán majd egy másik alkalommal írok.
Harcz
László
2017.
június 14.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése